DVD drev uvirksomt
Antal indlæg: 107

Hej

Jeg har problemer med mit DVD-drev på min bærbare PC. Computeren er ca. 1 år gammel, og virker ellers upåklageligt, men i dag erfarede jeg, at DVD-drevet ikke virker.

Det er en HP Pavilion g7, 64-bit med windows 7 Home Premium.

DVD-drevet er synligt under “denne computer”, og jeg kan skubbe drevet ud både ved manuelt tryk på knap og ved højreklik på DVD-drev-ikonet og valg af “skub ud”.

Sætter jeg en DVD i drevet, kan jeg høre, at den kører rundt og forsøger at læse DVD´en, men den kan tilsyneladende ikke læse noget. DVD-drevet er også synligt i diskhåndtering.

Jeg har forsøgt at “fjerne” drevet i enhedshåndtering og genstarte. Problemet består dog stadig efter Windows har “genfundet” drevet og installeret det påny.

Er der andre ting jeg kan forsøge? - systemgendannelse er ikke en mulighed, da jeg (uvist hvorfor) har haft denne funktion slået fra?! - det er nu rettet :-)

/Hansenhald

Redaktør
Antal indlæg: 4234

Det er ikke usandsynligt at drevet er stået af, eller der bare er nullermænd på laseren.
(Heldigvis har du stadig tid tilbage af reklamationsretten).

Udpak vedhæftede .zip fil og åbn HTML filen i en browser.
Måske er der et trick eller to, du endnu ikke har prøvet smile

Vedhæftede filer
CD_DVD.zip  (Filstørrelse: 111 - Downloads: 20)

Tak for svaret - jeg har forsøgt med de ting der er i det vedhæftede link. Jeg kunne dog ikke få filterfix til at fungere. Den åbner kortvarigt op og forsvinder så helt igen og giver lidt efter besked om, at programmet ikke er installeret korrekt..

Hvordan rengører jeg laseren uden at ødelægge noget? - kan det klares med en vatpind?

Redaktør

Ja, en vatpind fugtet med sprit smile
Vognen med laserhovedet glider på et par stænger. De kan renses/smøres med WD40 på en vatpind.

Jeg har forsøgt mig med en rensning af drevet, men det har ikke hjulpet.

Jeg har imidlertid fundet ud af, at drevet godt kan læse CD-ROM´er, det er altså kun DVD-delen som ikke fungerer. Nogen ideer med den viden? - eller er det bare istykker?

Redaktør

Er det kun ‘hjemmebrændte’ DVD’er drevet ikke bryder sig om, eller gælder det også også massefremstillede ?
Processen er nemlig forskellig.

Det er både hjemmebrændte og originale DVD´er som den ikke kan genkende/afspille…