Hevder Symantec lurer folk
  Epona
Antal indlæg: 257

Mange blir nok ikke overrasket over dette:

En privatperson ved navn James Gross har saksøkt Symantec i California, med påstand om at de lurer kunder til å kjøpe produkter de ikke trenger.

Prøveversjoner (såkalt trialware) av selskapets programvare, deriblant antiviruspakken Norton Utilities, blir beskyldt for å lyve om skadelige feil, personvernrisiko og andre problemer på pc-en, uten å ta hensyn til maskinens faktiske tilstand.

http://www.digi.no/887055/hevder-symantec-lurer-folk

Redaktør
Antal indlæg: 1860

Det er på tide at nogen tager fat i det forhold. Der var bl.a. denne tråd om samme emne -  http://www.spywarefri.dk/forum/viewthread/82924/ -

Signatur

Alting bør gøres så enkelt som muligt, men heller ikke enklere - Albert Einstein

Administrator
Antal indlæg: 4202

Hvis det drejer sig om “Norton PC Checkup” er jeg enig, men “antiviruspakken Norton Utilities” der omtales i Eponas link - eksisterer vist ikke.

Signatur

Undlad venligst at vedhæfte logs, medmindre du bliver bedt om det !

Epona

“Undlad venligst at vedhæfte logs, medmindre du bliver bedt om det !”

... var det myntet på undertegnede?  Isåfall har “logs” blitt vedheftet uten mitt vitende og jeg beklager evt. det. Det gikk fort på morgenkvisten før jeg dro på jobb, men fant ut at artikkelen var noe for dere, derfor la jeg inn pekeren.

God helg:-)

Administrator
Epona - 13.01.2012 13:19:52

“Undlad venligst at vedhæfte logs, medmindre du bliver bedt om det !”

... var det myntet på undertegnede?

Nej - naturligvis ikke, det er bare min “Signatur”, da jeg sædvanligvis lægger indlæg under ““Almindelig Rensning”

Signatur

Epona

grin
Trodde et øyeblikk at spywarefri.dk hadde fått virus:-))

Redaktør

Hvad med denne her? - http://dk.norton.com/norton-utilities/ -

Signatur

Alting bør gøres så enkelt som muligt, men heller ikke enklere - Albert Einstein

Administrator

Jeg ved godt “Norton Utilities” eksisterer, det var “antiviruspakken Norton Utilities” jeg ikke kunne finde wink

Det er altså noget rod, når journalisterne på den måde, blander tingene sammen.

Det får mig til at tvivle på, hvad de ellers skriver.

Signatur

Redaktør

Det har du ret i f-arn, det er en sammenblanding. Men det er svært at have noget imod, at der kigges nærmere på de optimerings programmer, der lover næsten hvad som helst, uden at kunne leve op til det.  smile

Signatur

Sluf
Redaktør
Antal indlæg: 4923
vaf - 13.01.2012 15:07:31

Det har du ret i f-arn, det er en sammenblanding. Men det er svært at have noget imod, at der kigges nærmere på de optimerings programmer, der lover næsten hvad som helst, uden at kunne leve op til det.  smile

Norton Utilities er god nok, det er godt nok flere år siden jeg har brugt det.
Det virker allerbedst hvis det lægges på en nyinstalleret computer før yderligere programmer ind. Hvis man prøver at bruge det på en computer der havde bedst af at blive formateret går den helt i knæ.
Men tiden er løbet fra programmet da Windows er langt mere stabilt end for 10 år siden da jeg brugte Norton, desuden har vi jo et rigtigt godt renseprogram i Ccleaner.

Hvad retssagen angår er det jo USA hvor folk lægger sag an bare naboens høns smider fjer udenfor hønsegården grrr

Signatur

Eight beatyfull holidays i Ireland, when will I see it again ?

Pablo
Antal indlæg: 2027

Jeg tror, en del af miseren beror på, at “Norton PC Checkup” også finder tracking cookies og ikke er i stand til at skelne mellem det mere og det mindre farlige. Er ikke sikker på, at der er tale om bevidst fup - men vil da ikke udelukke det.

Signatur

I bestyrelsen for min tilværelse er jeg nu kommet ind som suppleant. - Jens Smærup Sørensen

Redaktør

Hvis det holder vand som beskrevet, er der vist lidt mere i det end nogle tracking cookies - http://www.thewindowsclub.com/trust-norton-pc-checkup-tool -

Er meget enig i, hvad skal man med andet end Ccleaner.  smile

Signatur

Redaktør

- og dog, den lille temp.fil fjerner, ATF-Cleaner er også rar at have.  smile

Signatur

Pablo
vaf - 13.01.2012 23:48:48

Hvis det holder vand som beskrevet, er der vist lidt mere i det end nogle tracking cookies - http://www.thewindowsclub.com/trust-norton-pc-checkup-tool -

Jo, men de gange, jeg har afprøvet Norton PC Checkup, har den aldrig fundet andet end tracking cookies. Den har aldrig fundet noget hårrejsende.

Til gengæld har den så reageret, som om tracking cookies var noget hårrejsende - og det er selvfølgelig hen i vejret.

Derfor kan jeg da også godt TRO, at der er tale om spekulation i folks uvidenhed - men jeg VED det selvsagt ikke.

Hvad jeg læser på nettet, tager jeg altid fra oven og nedefter, for der er jo frit slag for at påstå hvad som helst.

Signatur

I bestyrelsen for min tilværelse er jeg nu kommet ind som suppleant. - Jens Smærup Sørensen

Redaktør

Jeg har ikke selv afprøvet programmet, og du har ret i der kan påstås hvad som helst på nettet. Men alene det forhold, at der nu er rejst spørgsmål ved nytten af det og andre lignende produkter, synes jeg indikerer, at det ikke er taget helt ude af det blå.
- Lidt mere info her -  http://www.bloomberg.com/news/2012-01-10/symantec-accused-of-selling-scareware-in-consumer-fraud-suit-in-san-jose.html -

Signatur

Pablo

Ja, vaf, men som sagt udelukker jeg hller ikke, at der er tale om fup og svindel.

Alene den omstændighed at et produkt har givet anledning til mistanke, kan dog ikke i sig selv tages som bevis for, at mistanken er berettiget. wink

Signatur