Jeg vil lige advare om, at der er sket en ændring i CCleaner. Der er med den seneste version kommet langt flere ting med ind under CCleaners funktion ‘Opstart’, hvor man kan deaktivere (eller rettere forhindre) programmer i, at starte automatisk op sammen med computeren. (åbn CCleaner> Værktøjer> Opstart)
Det er tale om programmmer/funktioner, der ikke fremgår af Windows egen msconfig: Start, men bruger man CCleaner til at forhindre, at en del programmer unødvendigt starter op sammen med computeren, så er der grund til at bruge de øgede muligheder med varsomhed.
Jeg forsøgte med nogle af de nye deaktiveringsmuligheder og fjernede dem desuden fra listen, hvorefter 2 pogrammer: Simple Adblock og Bayden PopupPopper ikke virkede længere.
Begge programmer måtte geninstalleres - og deaktiveringen opgives!
God information mo-od, jeg vil senere i dag se hvad de tilføjede muligheder omhandler, og i forhold til de programmer jeg har installeret. Opstartfunktionen har hidtil været nyttig.
I opstart tilføjes disse tre hos mig xp - IE Extension: Opslag - IE Extension: Diagnose af forbindelsesproblemer - IE Extension: Messenger. Resten ligner de indstillinger jeg i forvejen har kørende som opstart og deaktiveret.
Hos mig drejer det sig udover IE Extension Opslag og IE Extension Diagnose af forbindelsesproblemer om disse tre:
IE Helper Control PopUps in Internet Explorer C:\Programmer\PopUpPopper\PopLib.dll (Bayden PopUpPopper)
IE Helper Simple Adblock Class C:\Programmer\Fælles filer\Simple Adblock\SimpleAdblock.dll (Simple Adblock
IE Extension PopUpPopper Kontrol Panel (Bayden PopUpPopper.
At deaktivere dem via ‘Opstart’ fra at starte op sammen med computeren var ikke nogen god ide. Udover, at programmerne ikke længere virkede, havde det faktisk ingen som helst mærkbar indflydelse, hverken på opstartstiden eller forbrug af ressourcer…
Så hvorfor de nu ting er taget med, fatter jeg faktisk ikke rigtigt. Andre programmer, hvor man stoppe programmer i at starte op med computeren, såsom Jv16 Power Tools og WinPatrol har den ikke med - og heller ikke msconfig.
Ja hvorfor har de nu taget det med? - men da de ( mine ) vedrører browseren og dermed ikke trækker nogle resourser, med mindre de bruges, har det vel mindre berydning.
Forøvrigt er Messenger deaktiveret og lukket ned hos mig og jeg mindes ikke hvornår jeg sidst har haft brug for Opslag og Forbindelsesproblemer, så
Udover de to programmer, der måtte geninstalleres så er min Diagnose af forbindelsesproblemer røget i svinget efter at deaktiveret dem i ‘Opstart’. Den linje under funktioner i IE8 er forsvundet, så jeg ikke længere kan ‘diagnosere’ min internetforbindelse ad den vej.
Om det egentlig har nogen større betydning? Det ved jeg ikke. Jeg har forsøgt en sfc /scannow uden held og har ikke et systemgendannelsespunkt at gå tilbage til.
Så de ‘udvidede’ muligheder er farlige at bruge. En klar og tydelig advarsel mod brugen af ‘Opstart’ efter ændringen i CCleaner, havde vist været på sin plads.
En god og meget anvendelig funktion er blevet mere end tvivlsom.
Hvis du klikker på din internetforbindelse nede ved uret og ser under > understøttelse > reparer, får du så ikke muligheden for at undersøge evt. forbindelsesproblemer ?
Jeg har valgt ikke at have det ikon liggende nede ved uret, men kan da gå ind via Start> Opret forbindelse til> Vis alle forbindelser> højreklikke på LAN-forbindelse og køre Reparer… (er det det du mener?)
Eller via msconfig> Værktøjer> Netværksdiagnosering…
For jeg har et problem med min Windows Live Mail når jeg vil trykke på et link i en email jeg har fået tilsendt så kommer der et vivdue hvor der står:(Denne fil har ikke et tilknyttet program,der kan udføre handlingen,installer et program,eller hvis et program allerede er installeret,skal du oprette en tilknytning i standarprogrammer i kontrolpanel)kan det ha noget at gøre med den nye CCleaner> Værktøjer> Opstart.
Håber på lidt hjælp her,håber ikke jeg blander mig for meget i denne tråd
Hej Gewir - Det kan jeg ikke lige forestille mig Ccleaner skulle have nogen andel i eller indflydelse på. Det ville overraske mig negativt hvis det er tilfældet. - Årsagen skal nok søges andet sted.
Som vaf så kan jeg heller ikke forestille mig, at CCleaner skulle have nogen indflydelse på det. Står der noget, der har tilknytning til Windows Live Mail under ‘Opstart’, og har du da deaktiveret nogen programmer under ‘Opstart’ for nyligt?
Hvis ikke, så har det i alt fald intet med CCleaner> Værktøjer> Opstart at gøre. De nye muligheder for at deaktivere extensions (udvidelser/hjælpeprogrammer, også i Internet Explorer (af Microsoft) benævnt tilføjelsesprogrammer) i at starte op med computeren, er først kommet med i den seneste CCleanerversion, og indtil da var det ikke forbundet med risiko at deaktivere programmer, der unødigt startede op med computeren.
Programmerne blev kun forhindret i at starte op sammen med computeren. De blev ikke fysisk fjernet fra computeren og virkede alligevel helt upåklageligt, når man havde brug for dem. Desværre forholder det sig åbenbart lidt anderledes med nogle af disse extensions (tilføjelsesprogrammer), der enten ikke virker længere eller åbenbart forsvinder helt, hvis de fjernes fra Opstartslisten.
Med hensyn til Windows Live Mail problemet, må du nok oprette en selvstændig tråd, gewir.