Testen skal tages med al mulig forbehold. Jeg har skrevet på engelsk, da den også sendes til mine engelske venner. Jeg ønsker ikke at komme ud i en lang diskussion om hvert enkelt produkt. Dette er nu engang sådan som jeg har ment var korrekt. Størst mulig total er bedste produkt. Jeg vil senere komme med korte bemærkninger til hvert enkelt produkt.
Ja, nu er det da ikke sådanne at man ikke må spørge. Det må man selvfølgelig gerne, blot vil jeg ikke ha’ en diskussion igang om min vurdering og lignende i den retning. Vurdering er sket efter bedste overbevisning.
Hvis du har en rigtig god sikring i form af en købesikkerhedspakke kan du vælge at prioritere en hurtig DNS på baggrund af en lidt dårligere beskyttelse. Du kan så få lidt ekstra fart på din surf. De fleste producenter har en server liggende i nærheden af Danmark.
En god sikkerhedspakke + en god DNS giver et ekstra lag af sikkerhed, der ikke sløver din computer, ikke konflikter og er gratis. Alle kan bruge en tredjeparts DNS og for de fleste med sucses, også alle de der i forvejen har en miserabel sikkerhed og dem er der jo en del af. De skal så gå mere efter god beskyttelse (protection) end hastighed (speed).
1. Når du bruger nettet, altså er online, har du en forskel i et ekstra lag af sikkerhed + ekstra hastighed, alt afhængig af hvilken DNS du bruger. Her er det DNS’en der er kælet for i modsætning til DNS’en fra din normale udbyder. Den skal blot fungere. Nogle DNS-udbydere fokuserer især på sikkerhed (f.eks. NortonDNS og også ClearCloud)medens andre fokuserer på hastigheden(f.eks. DNS Advantage)
2. Fordelen er at du ikke har noget på din maskine, men der er da intet i vejen for at du også kan lægge IP-adr. ind i hostsfilen, hvis du er vant til at bruge et program til den slags f.eks. HostsMan, men det er ikke nødvendig, da eksempelvis NortonDNS holdes pænt opdateret løbende. DNS er således nemmere i brug for de fleste. Én gang tilrettet DNS og så kører det.
Ulempen er der kun hvis din udbyder ikke kan lide at du ikke bruger deres egen DNS. Det er set i USA, men ikke herhjemme.
3. Ja, men nogle gange så er det så lidt at det nærmest ikke mærkes. Langsommere er de i hvert fald ikke. Jeg kan ikke sætte tal på din udbyder eller i og for sig min, for udbyderne er også forskellige og i sidste ende er computerne jo også forskellige. Jeg tror nok at TDC også har en speciel DNS for lidt ekstra fart, men det er ikke den de 90% kører på. Det er hvad jeg har hørt og jeg tror også det har været omtalt herinde på et tidspunkt, men jeg kan ikke finde det indlæg.
Da der ikke har været andre der skriver i denne tråd, tillader jeg mig at spørge om hjælp til opsætning her, da jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg gør.
På billede 2, er det bare der jeg skal skrive det ind? kunne ikke rigtigt finde nogen andre steder hvor der stod noget med DNS, og skal jeg bare lade de andre felter være tomme, eller hvad skal jeg gøre med dem?
Grunden til at jeg har skrevet “Jeg ønsker ikke at komme ud i en lang diskussion om hvert enkelt produkt” er den samme som når vi diskuterer sikkerhedspakker. Her opstår der let en meget lang diskussion om hvorfor den ene er en anelse bedre end den anden osv. Det vil jeg ikke deltage i, eller også må andre ta’ den. Jeg skal heller ikke for retten for at sige at noget er udueligt, selv om jeg mener det. Jeg tror jeg har forståelse herfor. Jeg husker også tilbage på mange siders tråde der omhandlede et antivirus vs. et andet, og hvor tonen tilsidst blev en anelse anstrengt. Den tid er forbi for mit vedkommende
Men dit spørgsmål Lasse88 er da meget relevant. Jeg har 5 stk XP-maskiner. Her er vejen således:
Start > Kontrolpanel > Netværker og Internetforbindelser > Netværkforbindelser > LAN-forbindelse > Fanebladet Generelt > Egenskaber > Dobbeltklikke på “Internetprotokol ...” På fanebladet “Generelt” ændres prik fra “Hent automatisk en DNS-serverforbindelse” til “Brug følgende DNS-serveradresser” Nedenunder indsætter du så først den primære (foretrukne). Ved f.eks. DNS Advantage er det 156.154.70.1 og derefter den alternative. Ved DNS Advantage er det 156.154.71.1 Derefter klikker du OK hele vejen tilbage.
På dit billede er det helt korrekt først Primary og derefter Secondary.
Jeg har netop konfigureret min ene maskine med DNS Advantage, da den i forvejen har en meget god sikring, så derfor har jeg fået den til at køre lidt hurtigere (det kan bestemt mærkes selv på mine i forvejen hurtige maskiner) ved at bruge denne alternative DNS. De har servere i Holland og Sverige og for mig som bor i Sønderborg er Holland jo ikke længere væk end København
Når jeg skriver “hurtigere” så er det skift mellem siderne. Hastighedstesterne viser stadig 30Mbit ned og 3Mbit op. Jeg har brugt min kone og min datter som “forsøgsdyr” og begge var enige om at med DNS Advantage skiftede websiderne hurtigere, så der er ingen tvivl. Det var en test hvor de ikke fik noget at vide om hvad var hvad. Jeg havde ikke engang fortalt dem om princippet. Jeg vil dog lave samme “forsøg” med min svoger og svigerinde når de kommer på besøg i weekenden
Nu vil jeg hellere ændre det i min router, men får en fejl-besked når de andre felter er tomme.
skal jeg bare kopirer det som i forvejen står, så jeg skriver det der står i “wan ip adress” i static ip adress. “wan subnet” mask i “static ip mask” osv. eller hvad skal jeg gøre i de felter?
Bare et lille hurtigt spørgsmål på falderebet.
Det er vel nok hvis man ændre routerens opsætning, så den kikker på DNS man vælger at køre med?
Så skal alle andre pc’er i samme netværk vel blot sættes til automatisk DNS. Efter min mening burde al trafik/DNS forespørgsel så ikke gå via routerens DNS opslag eller hyr?
Det er måske nok lidt restriktivt i hjemmet, men alligevel… har man teenager og gerne vil have lidt mere styr på nettet og deres færden, kunne det jo hjælpe lidt med en mere sikke DNS.
Det er vel nok hvis man ændre routerens opsætning, så den kikker på DNS man vælger at køre med?
Ja, hvis du benytter router så vil det være en god idé at ændre dine DNS-opsætninger der. Du skal så kun lave én ændring.
DNS Advantage har lavet en lille manual. Den kan selvfølgelig bruges på alle DNS-programmer og ikke kun DNS Advantage (bare husk at ændre DNS til den DNS du vil bruge, altså ikke benytte DNS Advantage tal når det er Norton DNS du vil bruge)
Det er KUN DNS der skal ændres. Ikke nogen IP’er eller lignende. Det har ikke noget med DNS at gøre. IP er din adresse, DNS er postbudet der bringer posten (websiderne) videre til din adresse når du ønsker det. Kan man sige det sådant
Hej Lasse88!
Jeg har vedhæftet et billed med opsætning af en D-Link router. Så har du lidt at kikke efter i din egen router hvis ellers den ligner lidt. Bemærk jeg fastholder min dynamiske ip adresse som jeg får tildelt fra udbyder. Håber dette kan hjælp dig.
Til Perhaps Emeritus!
Tak for dit lyn hurtige svar på mit spg. Jeg trækker mig tilbage og blander mig ikke mere