Back up vejledning
  hepta
Antal indlæg: 10353

En dedikeret computer kræver ikke det dybe greb i tegnebogen. 1500-2000 kr. for en god brugt computer, kan sagtens gøre det.

Ja, og en spritny med Vista får man kastet i nakken for nogle få hundrede mere,hvis man skulle få den slags sære lyster tongue laugh

Pablo
Antal indlæg: 2001

Vista kan sagtens bruges til det formål - det gør jeg selv.

Men mit forrige indlæg var mest ment som en parantes-bemærkning, for det tilfælde at nogen skulle tro, at bare man har et image i baghånden, er den hellige grav velforvaret, og så kan den personlige pc bruges til hvad som helst. Det kan den ikke.

Derimod er image-dannelse rigtig fint som “beskyttelsesforanstaltning” på en pc, der bruges på normal vis. smile

Signatur

I bestyrelsen for min tilværelse er jeg nu kommet ind som suppleant. - Jens Smærup Sørensen

hepta

Men mit forrige indlæg var mest ment som en parantes-bemærkning, for det tilfælde at nogen skulle tro, at bare man har et image i baghånden, er den hellige grav velforvaret, og så kan den personlige pc bruges til hvad som helst. Det kan den ikke.

Det kan jeg sagtens følge dig i smile

hepta

Det er jo kommet en masse guf her vedrørende back up, metoder, og værktøjer.

Men som nybegynder på dette felt er jeg jo ( endnu en gang) mentalt udfordret, men det er lykkedes mig at afprøve “Acronis True Image 2010”, og “Macrium reflect” ( Pro & free), samt Paragon ( Pro & Free).

Lidt småproblemer er jeg stødt på men de kan formentlig tilskrives den “lokale software”  grin

Men summa summarum hvis I skal vurdere programmerne sagligt, og prøve at se bort fra personlige holdninger, så kan de vel stort set det samme, på nogenlunde samme tid, og til nogenlunde samme pris +/-, bortset fra at Acronis vist er det eneste der kan lave ” non stop back up” ?

Det eneste der driller undertegnede er at Macrium Reflect Pro ikke mener at mappen med back up indeholder noget som helst, når jeg booter med cd. Den kan godt finde Verbatim ekstern (NTFS), og læse den, men ikke indholdet af back up. På trods at at der ligger 15,7 gb på disken?

hepta

Det eneste der driller undertegnede er at Macrium Reflect Pro ikke mener at mappen med back up indeholder noget som helst, når jeg booter med cd. Den kan godt finde Verbatim ekstern (NTFS), og læse den, men ikke indholdet af back up. På trods at at der ligger 15,7 gb på disken?

Forget it smile
Jeg holder mig til Acronis og Paragon dem kan jeg bedre hitte ud af.

hepta

Er der nogen mening i at holde denne tråd åben længere ?

Redaktør
Antal indlæg: 3333

Jada. Der kan sagtens komme flere gode input, efter min mening.

Signatur

“Truth is treason in the empire of lies” / Ron Paul

Medlem af Alliance of Security Analysis Professionals

hepta

Tråden ligger vist i dvale, og jeg kan ikke umiddelbart se meningen med at holde åbent.

Så mon ikke den skal have kniven nu   blank stare

Redaktør

Er der nogen grund til at lukke? Det kan vel ikke udelukkes, at der kan komme flere forslag.

Signatur

hepta

Er der nogen grund til at lukke? Det kan vel ikke udelukkes, at der kan komme flere forslag.

Der er absolut ikke nogen tvingende grunde til at lukke for min skyld. Jeg hader bare løse ender, og da tråden har ligget i dvale i 3 uger nu konkluderede jeg at det måske alligevel ikke var så relevant.  smile

Der kan da selvfølgelig komme mere. Men effekten af budskabet afhænger vist af den videre stillingtagen til emnet, og herunder mere målrettet opfølgning.

Lidt diffust formuleret, og ikke negativt ment smile

Redaktør

Det er måske bare mig, men jeg kan bare ikke se at det kan skade, at tråden kan stå åben, og samle op på evt flere forslag til fordel for brugerne. Så på den måde er emnet jo egentlig ikke “færdigt”. Men det er jo din tråd smile

Signatur

hepta

Det er måske bare mig, men jeg kan bare ikke se at det kan skade, at tråden kan stå åben, og samle op på evt flere forslag til fordel for brugerne. Så på den måde er emnet jo egentlig ikke “færdigt”. Men det er jo din tråd

Jeg prøver lige at konkretisere hvad jeg mener:

Det er emnet der er vigtigt i mine øjne, og ikke denne specifikketråd.

At holde åbent kan ikke skade men måske heller ikke gavne når tråden ligger i dvale i 3 uger, og ikke bliver set af nogen.

Jeg kan forstå på de svar der er kommet indtil nu at emnet er relevant, i brugernes øjne, og back up er yderst gavnligt.

Derudover er jeg af den overbevisning at supporten, i det lange løb, kunne blive aflastet ved at fremme budskabet om ” Back up” på flere fronter.

Mange brugere kunne undgå tab af vigtige data, og kunne klare en del problemer som er Malwarerelateret selv.

Helt konkret kunne man måske lave en ny ” Sticky tråd”( som tidligere foreslået af Regmos), og plukke det relevante fra denne tråd. Et link til “back up information” (artikel, Sticky tråd) i hver ” Rensetråd” kunne være relevant. Og endelig en informativ artikel hvis der er ressourcer til at vedligeholde den vel at mærke.

Man kan have så mange ønsker, og forventinger til andres indsats smile

( Og nu fylder jeg igen ret så meget herinde shut eye )

Men lad os da bare holde døren på klem her, og se om nogen sparker den op cool smile

FSO
Antal indlæg: 53

Jeg vil da godt i den gode sags tjeneste lige “bumpe” tråden en gang.

For at det ikke bare skal være for at få tråden øverst, har jeg da også lige et input i forb. med backup af personlige foldere.

Hvis man bruger Windows 7, og det kan jeg personligt klart anbefale at man gør, så er det ikke vanvittigt kompliceret at flytte de personlige foldere til en anden destination end Windows drevet.

Her kommer 3 links der beskriver det, så kan man selv vælge hvilken forklaringsteknik der bedst passer til ens temperament smile

http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/moving-your-personal-data-folders-in-windows-vista-the-easy-way/

http://www.sevenforums.com/tutorials/18629-user-folders-change-default-location.html

http://social.technet.microsoft.com/Forums/en/w7itproui/thread/23679ecc-57ba-4c21-ad19-b044e331ab92

Personligt har jeg selv brugt den fra sevenforums.

Jeg har ingen ide om det også virker under Vista, men er ret sikker på at XP er sol.

Om Imageprogrammer kommer lige lidt genbrug

jeg ved hvis du har en Western Digital HD, de et ganske udemærket HD Image program
http://support.wdc.com/product/downloaddetail.asp?swid=119&wdc_lang=en

Hvis du har en Maxtor/Seagate HD
http://www.seagate.com/ww/v/index.jsp?locale=en-US&name=DiscWizard&vgnextoid=d9fd4a3cdde5c010VgnVCM100000dd04090aRCRD

Begge er en special version af Acronis True Image
http://www.acronis.com/homecomputing/products/trueimage/

De 2 første er helt gratis, den sidste koster skillinger.

Har selv købeversionen af Acronis og er mere end tilfreds.

Udførlig manual må andre lave, eller vente på at jeg kommer “in the mood” til den slags, jeg er ikke så stærk i brugermanualer.

FSO

Antal indlæg: 938

De personlige foldere flyttes let med dette program: http://www.tweaknow.com/

Jeg går ud fra, at ideen med øvelsen er at adskille styresystem/programmer videst muligt fra data for på den måde at hurtig-gøre backup af c-drev.

hepta

Mon der sker mere her hmmm