Folk2004, har du overvejet SyncToy som Regmos linker til? Jeg har lavet to opsætninger med den. En der kan køre hele min brugerprofil ned på D drevet, og en der kan køre hele molevitten den anden vej. Så er man oppe igen, uden at miste andet end evt programmer der skal geninstalleres.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Forevernewbie. Det kan godt være, at jeg er lidt langt på ledningen, men jeg kan ikke helt se fidusen, når jeg har et anvendeligt diskbillede, som WIN7 har produceret for mig. |
|
|
|
|
|
Mail, foretrukne, dokumenter og det hele bliver jo ført tilbage når du gendanner et image |
|
|
|
|
|
@forever Er det ikke noget lettere at lave en image-backup, hvor du får backup af hele drevet inklusive styresystem og diverse programmer? |
|
|
|
|
|
Uhh, tror jeg bliver misforstået meget. Jeg laver et Microsoft image en gang om ugen automatisk. Hvis jeg får behov for at gendanne det, kan der jo være en del mail og dokumenter osv der går tabt, med mindre det image er lavet lige før jeg gendanner. Og der kommer det så ind, at jeg køre Synctoy en gang om dagen, så jeg lige kan få det sidst gemte ind igen. |
|
|
|
|
|
Forevernewbie: Så faldt 10-øren Synkronisering/backup: http://www.goodsync.com/da/index.html Backup af mail: http://www.mailstore.com/en/mailstore-home.aspx Specielt det sidste program har en finte, idet du kan lægge en genvej på skrivebordet og derfra bare med 1 klik lave backup af de mail(s), du gerne vil gemme uden for Outlook. Så du er ikke misforstået. |
|
|
|
|
|
Ah, den Goodsync kan vel det samme som SyncToy, formentlig bare automatisk? Mailstore er vel egentlig ikke strengt nødvendig, hvis man lader den første køre brugerprofilen? |
|
|
|
|
|
Så er det noget nemmere, når styresystem og programmer er separeret fra data. Opdel disk i c- og d-drev med et partitioneringsprogram. Sørg for at alle data vedr. mail, dokumenter, film, video o.s.v. opbevares på d-drev. Går der kuk i noget, vil det typisk være på c-drev, hvor styresystem, programmer, reg.database o.s.v. befinder sig. Det kan nu gendannes ud fra image backup uden bekymring for, om data går tabt. D-drev kan man tage online backup af hver nat og/eller synkronisere til ekstern hard disk med SyncToy. |
|
|
|
|
|
@Forevernewbie Jeg kunne forestille mig du er typen der bruger RoboForm. Hvis den opdateres til vers. 7.0.55 (beta, men velfungerende), har de includeret GoodSync (samme producent). Det er et lækkert program, der er en del mere fleksibelt end SyncToy. |
|
|
|
|
|
Enig Steffen. God metode, som også er fin hvis man f,eks bruger Returnil eller lignende. Sådan plejede jeg også at gøre, men på Windows 7 er det ikke så enkelt at flytte hele brugerprofilen. Der skal man vist bruge et specielt program der skal bootes med. Jeg prøvede at bruge de muligheder der er for at flytte diverse biblioteker, men det gik der så meget koks i, at jeg måtte formattere (Paragon svigtede osv). Maillageret har jeg dog flyttet ned på D, og de foretrukne bliver hele tiden synkroniseret af Google. Hvor er det dog en god tråd, med masser af gode forslag og tips. Vi må håbe at en redaktør på et tidspunkt vil påtage sig at plukke det væsentlige ud, og samle det sammen i en eller flere stickys |
|
|
|
|
|
@Regmos, jeg bruger ikke Roboform, men tak for tippet alligevel |
|
|
|
|
|
Jeg bruger selv w7. Hvad vil du flytte brugerprofilen for? På D-drev opretter du mapper til video, foto, dokumenter o.s.v. Er det AppData du tænker på? Hvis maillageret og foretrukne er på d-drev, er der vel ikke så meget tilbage? Endelige er det vel ikke værre, end at man automatisk med en macrorecorder kan fortage synkronisering af mapper fra c-drev til d-drev om natten på et forudbestemt tidspunkt. |
|
|
|
|
|
Jeg syntes bare det ville være praktisk at flytte det hele. Jeg flyttede netop alle mapperne, og det gik der koks i. Windows begyndte selv at lægge nogle af dem sammen, og man kunne ikke omgøre det. Spørg mig ikke hvorfor. Det var ihvertfald umuligt at rette op på det. |
|
|
|
|
|
Forevernewbi: Du kan have ret i, at GoodSync (også) kan klare mailprofilen, men jeg bruger MailStoreHome alene af den grund, at jeg gemmer dens backup på et eksternt medie, hvorefter mine mails i Outlook efterfølgende bliver slettet. Det har den fordel, at Outlook åbner meget hurtigt, idet programmet ikke er belastet af (også) at skulle hente en masse gemte mails i diverse mapper. Jeg tror det var Fromsej, der engang i tiderns morgen foreslog, at man skulle rydde op i gemte mails, da de kunne sløve Outlook eller Outlook express for den sags skyld. Desuden kan man jo fra MailStore altid “smide” en mail retur til Outlook. |
|
|
|
|
|
Det er en fin idé regelmæssigt at oprette et image, men jeg er ikke tilhænger af, at man med image-dannelsen som beskyttelse sidder og leger med tvivlsom software på en personfølsom pc. Det fungerer fint som gardering mod at computeren går ned, men det fungerer på ingen måde fint som gardering mod, at personfølsomme oplysninger bliver videresendt til trediepart. Vil man sidde og lege med tvivlsom software er den bedste løsning derfor at anskaffe en dedikeret computer og køre programmerne i en virtuel maskine. En dedikeret computer kræver ikke det dybe greb i tegnebogen. 1500-2000 kr. for en god brugt computer, kan sagtens gøre det. Derudover vil jeg lige gøre opmærksom på, at hvis man har erhvervskonto hos netbank, skal man selv betale hele gildet, hvis kontoen bliver lænset. |
|