Back up vejledning
  hepta
Antal indlæg: 10353

Nu er det jo dejligt nemt at komme med ønsker og forslag, som andre skal opfylde, på frivillig basis men:

Kunne det ikke være relevant at vejlede lidt mere om forskellige former for back up af computerdata ?

Som jeg opfatter det, er det “beskyttelsesforanstaltninger"som man bør overveje som bruger, og som på langt sigt kunne aflaste supporten. question

Nu har jeg jo selv kastet mig ud i det fornylig, og jeg finder det overraskende nemt.

Som jeg opfatter det har man mulighed for ved hjælp af gratis software at lave back up af hele molevitten, og genskabe en brugbar computer ud fra det ved at oprette en beskyttet partion. Eller hvis man har muligheden for det ,investere lidt i eksterne backup medier, og software der muliggør løbende back up til bådeinterne , og eksterne medier. Derudover er der jo en mængde af online back up muligheder som kan være mere eller mindre relevante ?

Der har været skrevet lidt om det herinde men umiddelbart kan jeg ikke finde en opdateret artikel om det ?

Og det kunne måske også være relevant at “vedhæfte”/ ” Linke”,  efter f.eks en “Rensning”,  med oplysninger om back up, eventuelt sammen med kortfattet vejledning til sikkerhedssoftware ?

Jeg håber at I retter mig hvis jeg har skrevet noget forkert grin

Urealistisk ? Urelevant ?

Supporten er jo hårdt presset så måske en af de dygtige brugere kunne være behjælpelig hvis mit forslag kunne være relevant ?

God weekend til alle smile

Redaktør
Antal indlæg: 3329

Bestemt ikke urelevant. Efter min opfattelse burde backup være en del af eens sikkerhedsstrategi <—Lød det ikke flot? raspberry

Personligt brokkeri -> Image programmer har hidtil gjort mere skade end gavn her. Måske fordi jeg er et fjols, men lige det, gider jeg ikke mere. Laver dog et af det indbyggede i Windows 7.

Iøvrigt, belært af erfaring: HUSK at slå strømbesparelsesfunktioner på en bærbar fra under gendannelse af image. Sidst jeg gendannede fra image, gik maskinen pludselig i dvale. Man kan selv gætte hvilke problemer det giver.

Nok brok grin

Signatur

“Truth is treason in the empire of lies” / Ron Paul

Medlem af Alliance of Security Analysis Professionals

Pablo
Antal indlæg: 1997

Hepta > Hvorfor skriver du ikke bare den pågældende artikel selv? Det kan du rent faktisk sagtens (er jeg sikker på).

Det er jo ikke meningen, at den skal være vildt teknisk. Tværtimod, jo lettere forståelig, den er, desto bedre.

Signatur

I bestyrelsen for min tilværelse er jeg nu kommet ind som suppleant. - Jens Smærup Sørensen

Redaktør

Hehe, den der får en ide, får altid lov til selv at føre den ud i live grin

Signatur

hepta

Ja det er godt med Jer cool smile

Begrænsningens kunst er værd at kende grin

Mine egne erfaringer med back up er så kortvarige, og min tekniske indsigt begrænset.Hvortil skal lægges at mit overblik på software og hardware området er yderst begrænset.

Nej det bør jo være saglig, og dokumenteret, anvendelig information hvis det skulle være.

Jeg vil gerne hjælpe til hvor jeg kan, og det vil sige på mit niveau.  grin

Det er min opfattelse at Supporterne kører i en trædemølle, og kan blive ved med uendelige “rensninger”, og software information.Så de brugere der har muligheden for det bør selv tage et større ansvar. Det må være demotiverende at skulle rense den samme computer flere gange.

Og så er der en god håndfuld brugere herinde, mener jeg, som har indsigt, og evner som kunne udnyttes bedre hvis de omtalte brugere, og supporten, havde muligheden for det.( tid, motivation o.s.v). Ikke at der partout skal udnævnes 25 nye supportere men måske mere inddragelse på et vist plan ?

Redaktør

Vi når langt, hvis man vi bruge den backup og recovery der findes i Windows. På det område er ctrlaltdel.dk (og FBJ) vores ven i nøden wink http://www.ctrlaltdel.dk/forum/forum_posts.asp?TID=240&title=genoprettelseskonsol-til-win7-og-vista.

Vi kunne vel prøve at finde de ting der allerede er lavet om emnet, og så måske samle det i en tråd. Derved undgår vi jo lige som at genopfinde den dybe tallerken wink

Signatur

Regmos
Antal indlæg: 1288

Jeg synes det lyder som en rigtig god idé.

Måske lave en eller flere “sticky” tråde, i den nye programkategori, der starter med et par opskrifter, på hvordan man gratis/betalt/nemt/avanceret laver et backup.

Signatur

Mvh.
Regmos
Diagnose: SWF-afhængig. Kur: Ingen kendte

Redaktør

Hvis andre også syntes det kunne være en ide, kunne vi måske bruge denne tråd til at samle linksne? En redaktør kunne så evt sætte det hele pænt op i de stickys?

Signatur

Regmos
Antal indlæg: 1288

Et lille udkast til starten på en sticky “Gratis Backup” tråd, så kan den udvikle sig derfra, og evt. suppleres med en “Betalt Backup” tråd, for ikke at rode tingene sammen.

Overskrift: Nem, gratis (meget vigtigt ord cool smile ) og hurtig backup.

Hvorfor skal jeg lave backup?

Det skal du fordi det et nemt, og fordi du vil ærgre dig gul og blå, hvis din computer pludselig bryder sammen, og du ikke kan få adgang til dine dokumenter, billeder etc.

Du kan prøve at kigge lidt rundt i dette forum, og se hvor tit det faktisk sker, enten på grund af infektioner eller af andre årsager.

Du kan også læse lidt om de indviklede øvelser du skal ud i, for at redde din data, hvis du ikke har et backup, og når det oven i købet kan fremstilles ganske gratis, er der ingen grund til ikke at gøre det.

Der findes mange programmer der kan hjælpe dig med at fremstille og vedligeholde et backup af dine data, men et af de letteste at bruge er Microsofts gratis SyncToy.
Det eneste det kræver er at du har et sted at gøre af dit backup, enten en anden harddisk/partition på selve computeren, eller et eksternt medie (USB nøgle/harddisk). 

Du kan hente SyncToy her:

http://www.softpedia.com/get/System/File-Management/SyncToy.shtml

Installerer Synctoy, opret en mappe dit backup, start Synctoy, vælg hvilken mappe du vil lave backup af, fortæl hvor det skal gemmes og klik Kør.

Det hele er beskrevet meget grundigt i denne video:

http://www.nordjyske.dk/digitalt/forside.aspx?ctrl=10&data=168,3188999,5,3

Den eneste ulempe ved Synctoy er, at det ikke umiddelbart kan indstilles til at køre automatisk, så du skal selv huske at køre det med jævne mellemrum.

Hvis du vil gå skridtet videre, kan du også fremstille et backup af hele dit system, et såkaldt Image. Hvis du har et Image, og et sideløbende, opdateret dokument backup, kan det ikke gå helt galt.

Du kan fremstille et gratis Image med Macrium Reflect Free:

http://www.macrium.com/ReflectFree.asp

Dette Image vil indeholde alt hvad der er på din computer (Windows, programmer, dokumenter etc.), og kan bruges til at genoprette computeren, hvis den bryder sammen.
Det tager kun en brøkdel af den tid, det vil tage at formatere og bagefter vil computeren være fuldstændig som den var, da du fremstillede dit Image.

Det vil føre for vidt at beskrive proceduren her, med hvis du går til Macriums hjemmeside, klikker på Help (øverst) og udvider menupunkterne til venstre, vil det hele være beskrevet meget grundigt.

Du kan også se Macrium “in action” på disse YouTube videoer:

Opret Image:  http://www.youtube.com/watch?v=k1cRq5SuFpY&NR=1

Gendan Image:  http://www.youtube.com/watch?v=YRqsw4U8S60&NR=1

Den eneste ulempe jeg kan få øje på ved den gratis udgave af Macrium, er du ikke kan opdatere dit backup. Hvis du ønsker denne mulighed, skal du enten investere i den fulde version af programmet, eller købe et andet program af samme slags.

Der findes mange programmer der kan bruges til backup, og dette er blot et forslag. Der findes mange kompetente folk her i forum, og jeg er sikker på de vil bidrage med andre løsninger. cool smile

Signatur

Mvh.
Regmos
Diagnose: SWF-afhængig. Kur: Ingen kendte

hepta

Flot arbejde smile

Antal indlæg: 938

Det er bare fint arbejde Regmos.

Vedr.Macrium Reflect:
Her er et link til hvordan man fremstiller en USB-stick til at boote op på, når c-drev skal gendannes.

Til de ikke engelsk kyndige kan siden jo oversættes med Google-oversæt.

Jeg har afprøvet mange forskellige programmer til at lave image-backup med.

Efter min vurdering er Macrium Reflect det mest stabile, hurtige program. Samtidig er det i stand til at lave de mindste image-backups.

Det er en bagdel, at programmet ikke kan lave incremental backup. Til gengæld fylder 2 fulde backup mindre end en fuld backup + en incremental backup foretaget af Paragon.

Jeg har længe advokeret for at backup både af data og styresystem er en vigtig del af sikkerhed på en computer.

Det glæder mig at Hepta har taget initiativ til at få fremstillet en vejledning.

Det ville være fint, hvis man kunne lave guider til måske 5-10 af de mest anvendte programmer på området.

Antal indlæg: 938

Her er så linket til fremstilling af USB-stick til at boote op på

http://www.macrium.com/blog/2008/09/23/HowToCreateABootableLinuxUSBStick.aspx

hepta

Jeg har længe advokeret for at backup både af data og styresystem er en vigtig del af sikkerhed på en computer.

Ja, og du hører jo til de brugere der har god teknisk indsigt   smile 

Dejligt at se den viden der kommer frem ( endnu en gang)  cool smile

Redaktør

En masse fine ting der kommer ind grin

Og Hepta, du starter det hele, og smider dig så over i hængekøjen igen HAHA grin

Signatur

hepta

Og Hepta, du starter det hele, og smider dig så over i hængekøjen igen HAHA

Indrømmet smile

Antal indlæg: 554

Forevernewbie: “Personligt brokkeri -> Image programmer har hidtil gjort mere skade end gavn her. Måske fordi jeg er et fjols, men lige det, gider jeg ikke mere. Laver dog et af det indbyggede i Windows 7.”

Meget enig. Alle der bruger WIN7 kan trygt forlade sig på Windows indbyggede backup funktion, der virker ganske upåklageligt. Har selv haft megen glæde af den, da jeg for 14 dage siden ikke kunne loade alle applikationerne ved start. En systemgendannelse kunne ikke afhjælpe fejlen, og så tyede jeg til den diskafbildning, jeg jo vidste var lavet på et langt tidligere tidspunkt, og som var placeret på en ekstern harddisk.