VIGTIG INFO! Varme- og kølingsproblemer i bærbare
Antal indlæg: 226

Jeg har gennnem kigget forummet her på spywarefri.dk og fundet mange er ligesom jeg oplever problemer med, at maskinen bliver for varm, især når der køres spil. Min erfaring gennem den sidste månedstid og senest et lan-party (man sidder sammen nogen stykker og spiller computerspil) hos en af mine venner, at der er forskellige typer af bærbare og dermed også forskel på kølingen i dem.

De mest kendte typer:

Gamer-bærbar (bærbar bygget til spil) Her er selvsagt kraftig køling, da CPU’en skal arbejde en del under afvikling af spillet. Har i mange tilfælde også en del af de funktioner multimedia maskinen har.

Kontor bærbar Maskinen er bygget til almindelig kontorbrug (tekstbehandling, e-mail, almindelig internetbrug osv.

Multimedie bærbar Maskinen er bygget til musik, underholdning, film, tv, foredrag mv. og har bl.a indbygget TV-tuner.

Det er vigtigt at gøre op med sig selv, hvad maskinen primært skal bruges til, er det primært til spil, så vælger man en gamer bærbar, er det primært til kontor så vælger man det osv.

Jeg selv dummede mig og købte en multimedia maskine, som langt fra har køling nok til de lidt mere krævende spil.

Hvis man er heldig kan dog kompensere for vameproblemet med en coolerpad. En en plade med indbyggede kølere, pladen tilsluttes USB porten.

Udover de nævnte forhold er det vigtigt at man får maskinen renset for støv minimum 1 gang om året, men meget gerne hyppigere, da der jo er talere om luftkøling og samtidig med der skal blæses varm luft ud, suges der også støv med ind.

Signatur

Nu indehaver af en gammel bærbar. En Dell Latitude 620, med grafikkort uden 3D acceleration :(

Redaktør
Antal indlæg: 21376

Rigtig godt indlæg Frodowood. Du burde ha’ en “tommelen op”, men den findes ikke i smileys-samlingen, så du får i stedet en grin

Signatur

“Kræften er mit livs sværeste kamp. Jeg vil håbe, for håbet dør aldrig. Jeg vil kæmpe, for selv en svag kamp er bedre end ingen kamp.”

Administrator
Antal indlæg: 54701

En anden vigtig detalje med bærbare, lad være med at sidde i sengen med maskinen stående på dynen.
Prøv at tage en støvsuger, sæt et kaffefilter udenpå mundstykket, støvsug så lidt rundt på dynen/tæppet, så kan i se hvorfor.
Det samme gør sig gældende, hvis man sidder med den på skødet, støv fra tøjet ryger lige ind i blæser/køleprofil, og da det er “klæbrigt” vil det bare pakke mere og mere.

Coolerpad er en god idé, men står maskinen på et bord, så læg en blyant, lineal, et eller andet under den, så indsugning og ventilationshuller får bare 1-2 mm mere luft ned til bordet, er der en dug på af “nervøst fløjl” eller lign. så krøl dugen sammen og brænd den! wink (eller flyt den, det er nok klogere)

Signatur

Member of “Alliance of Security Analysis Professionals” - Alle angaben wie immer “nur mit pistole”

Græd du også over eventyret om smedens kat, da du var lille?
http://www.spywarefri.dk/medarbejderne/

Nierne bomaye - You’ll never walk alone
qui potest, obligatur

@Perhaps jeg takker for rosen. Jeg syntes også selv jeg fik skrevet det rigtig godt. Det kan evt. gøres til en artikel måske? :D

En belønning er op til jer, men en ny gamer-bærbar, eller en World of Warcraft gamermus vil blive modtaget næsten med kyshånd :D

@Fromsej jeg har ikke modtaget mit nye “originale” coolerpad endnu, men jeg troede de var konstrueret så der kom den smule luft under der er nødvendig, men det må jeg jo se når jeg får den ellers forsætter jeg med at lægge noget under.

Signatur

Nu indehaver af en gammel bærbar. En Dell Latitude 620, med grafikkort uden 3D acceleration :(

Administrator
Antal indlæg: 54701

Undskyld, mit indlæg kan misforstås.
Jeg mente, at hvis man ikke har en Coolerpad, kan blyant/lineal osv. hjælpe med at gøre luftgennemstrømningen bedre.

Jeg giver Perhaps ret, det er et godt indlæg fra din hånd. smile

Signatur

Member of “Alliance of Security Analysis Professionals” - Alle angaben wie immer “nur mit pistole”

Græd du også over eventyret om smedens kat, da du var lille?
http://www.spywarefri.dk/medarbejderne/

Nierne bomaye - You’ll never walk alone
qui potest, obligatur

@Fromsej okay godt bliver også mere praktisk for mig.

Og belønningen, jeg regnede nu heller ikke med noget nu jeg kun er medlem, men det var da værd at prøve wink

Signatur

Anonym
Antal indlæg: 26

Apopo cooling dette er lidt extremt men det virker og til lanparties tja why not ;o)

http://www.instructables.com/id/Repaint-and-Watercool-Your-Laptop

Nogle tager deres køling meget seriøst andre går helt ud i det extreme men denne må
bare ses da den ikke er som de andre ;o)

mvh.