Jeg har gennnem kigget forummet her på spywarefri.dk og fundet mange er ligesom jeg oplever problemer med, at maskinen bliver for varm, især når der køres spil. Min erfaring gennem den sidste månedstid og senest et lan-party (man sidder sammen nogen stykker og spiller computerspil) hos en af mine venner, at der er forskellige typer af bærbare og dermed også forskel på kølingen i dem.
De mest kendte typer:
Gamer-bærbar (bærbar bygget til spil) Her er selvsagt kraftig køling, da CPU’en skal arbejde en del under afvikling af spillet. Har i mange tilfælde også en del af de funktioner multimedia maskinen har.
Kontor bærbar Maskinen er bygget til almindelig kontorbrug (tekstbehandling, e-mail, almindelig internetbrug osv.
Multimedie bærbar Maskinen er bygget til musik, underholdning, film, tv, foredrag mv. og har bl.a indbygget TV-tuner.
Det er vigtigt at gøre op med sig selv, hvad maskinen primært skal bruges til, er det primært til spil, så vælger man en gamer bærbar, er det primært til kontor så vælger man det osv.
Jeg selv dummede mig og købte en multimedia maskine, som langt fra har køling nok til de lidt mere krævende spil.
Hvis man er heldig kan dog kompensere for vameproblemet med en coolerpad. En en plade med indbyggede kølere, pladen tilsluttes USB porten.
Udover de nævnte forhold er det vigtigt at man får maskinen renset for støv minimum 1 gang om året, men meget gerne hyppigere, da der jo er talere om luftkøling og samtidig med der skal blæses varm luft ud, suges der også støv med ind.