Fremtiden ser sort ud for computerbrugere ?
Redaktør
Antal indlæg: 3333

@ Ejvind: Nu sidder vi godt nok bare og sludrer her, men folk læser altså altså med, og det er bare et EKSTREMT dårligt signal du sender der. Og nej, en router virker IKKE for dig, selv om du er superbruger. Hvis du ikke er blevet inficeret, har du simpelthen været møgheldig.

Signatur

“Truth is treason in the empire of lies” / Ron Paul

Medlem af Alliance of Security Analysis Professionals

hepta
Antal indlæg: 10353

Er en sikkerhedspakke nemmere for at håndtere for Hr og Fru Danmark? Nej, overhovedet ikke. Den kræver også de rigtige indstillinger, og viden om hvordan man skal forholde sig til alarmer, ellers er den ikke en pind mere bevendt end bare et antivirus, gratis eller ej. Nogle “gamle” brugere her vil huske Anettes fine vejledninger. De var super. Alt var forklaret i detaljer, lige fra installation, til daglig brug. ALLE, selv den absolutte novice kunne være med. Det var den gang hvor Spywarefri virkelig gjorde en forskel. I dag er det mere eller mindre blevet sådan, at du kan bare købe en pakke, læs manualen på 300 sider, og så skal det nok gå det hele. Men det må vi konstatere at det ikke bare gør, desværre.

Jeg anerkender at du skriver i generelle vendinger her men mener du helt alvorligt at f.eks K.I.S, som jo kan sættes til ” Automatisk mode”, og så måske kommer med en 4-5 spørgsmål om programmer man kender ved første opstart, og derefter stort set passer sig selv ( i mit tilfælde) ikke er mere bevendt end en ” gratis pakke” ?

Mener du at der er kapacitet på Forum til en mere detaljeret vejledning vedrørende gratis, og købe sikkerhedsprogrammer ?

Og jeg er gammel nok i gårde til at have oplevet Anette, og hendes kyndige vejledninger, og ikke mindste hendes evne til at holde rødderne i ørerne når de blev lidt for smarte.
Hun er i mine øjne virkelig savnet cool smile

( der er gået for meget testeron i den herinde)

Godt at Bertie stadig dukker op ind imellem   grin

Redaktør
Antal indlæg: 3333

Jeg anerkender at du skriver i generelle vendinger her men mener du helt alvorligt at f.eks K.I.S, som jo kan sættes til ” Automatisk mode”, og så måske kommer med en 4-5 spørgsmål om programmer man kender ved første opstart, og derefter stort set passer sig selv ( i mit tilfælde) ikke er mere bevendt end en ” gratis pakke” ?

4-5 spørgsmål kan være svære nok for novicebrugeren. Hvad så når der kommer en advarsel lige pludselig? Hvad gør brugeren så? Tillader, fordi de jo tillod de første, eller fordi de er bange for at noget ellers ikke vil fungere. Eller måske klikker de den bare væk, fordi de var midt i noget. Uanset hvad de gør, så kan det være galt. De tillader måske noget misset snavs at gå ud, eller de blokerer det måske, og tror at alt er ok, og så bliver skidtet bare liggende på maskinen. Selv om jeg mener at KIS nok er det bedste, også i automatisk mode, så udnytter man altså slet ikke alle de muligheder der er i KIS. Og så er min pointe, at forskellen på KIS, og “kun et antivirus”, måske ikke er så stor så det berettiger investeringen.

Mener du at der er kapacitet på Forum til en mere detaljeret vejledning vedrørende gratis, og købe sikkerhedsprogrammer ?

Nej, det er der sikkert ikke. Jeg pointerer bare hvor stor en forskel det gør, at man har en supergod vejledning.

Og ja, Anette er meget savnet. Hun gjorde en kæmpe forskel. Kunne gøre alt det svære lettere for mange.

Signatur

“Truth is treason in the empire of lies” / Ron Paul

Medlem af Alliance of Security Analysis Professionals

hepta

Og så er min pointe, at forskellen på KIS, og “kun et antivirus”, måske ikke er så stor så det berettiger investeringen.

Det er jo svært at vide da det ikke umiddelbart er en målbar størrelse vi har her grin
Og så må vi jo hver især give vejledning ud fra den holdning vi nu har, og i den sidste ende må vi jo hver især som brugere tage ansvaret for vores egen pc. Det kan vel ikke være anderledes.

Mit spørgsmål om kapaciten var også ud fra at jeg antager at flertallet af gratis programmer kræver noget mere vejledning, til den ukyndige bruger, i starten, end end god sikkerhedspakke. Men det synspunkt er der jo nok også mange meninger om.  grin

Jeg er jo bare en ganske almindelig bruger uden den store forkromede indsigt i problematikken. Jeg fik min første pc for seks år siden, og brugte gratis programmer i starten. Gik hurtigt over til Kaspersky K.A.V, og Antihacker, og siden K.I.S, og for mig har den løsning fungeret tilfredsstillende. Og hvad kan vi bruge det til ?
Ikke en hujende fis i en hornlygte   cool smile

Alt er jo som bekendt relativt, og det er den erkendelse jeg efterlyser fra begge “lejre”.

Pablo
Antal indlæg: 2001

Alt er jo som bekendt relativt,

Alt er ikke relativt - heller ikke ifølge Einstein, der kun brugte sentensen som forklaring på et eller andet naturvidenskabeligt fænomen; vistnok uoverensstemmelser i lysets hastighed.

Og det er bestemt ikke relativt, om en set it and install it sikkerhedspakke er et betydeligt bedre valg end diverse gratis-programmer for folk uden interesse for at sætte sig ind i området.

Så skal de ikke tænke på at finde nogle dele, der spiller godt sammen, for det er som udgangspunkt i orden. Ejheller skal de tage stilling til diverse alarmer, for disse undgås stort set. Endelig er der kun et produkt - og ikke flere - som skal holdes opdateret.

Selvfølgelig bliver sikkerheden på det grundlag ikke optimal - men meget bedre end ingenting. Hvilket vil sige: Den bedst mulige til disse brugere.

Nå, men jeg er vist begyndt at gentage mig selv - så jeg smutter her. grin

Signatur

I bestyrelsen for min tilværelse er jeg nu kommet ind som suppleant. - Jens Smærup Sørensen

hepta

Det sker en gang imellem, i nogle få mindeværdige øjeblikke, at jeg er fundamentalt uenig med dig Pablo grin  Og her var et af dem.

Det er efter min bedste overbevisning relativt, og man kan ikke sætte det op på den måde som du gør i en sort/hvid mening.
Det må komme an på den enkelte brugers evner,adfærd, og indsigt hvad det er den ultimative løsning.
At det så i størstedelen af tilfældene hvor en bruger spørger hvad der er bedst, af gratis eller betalingsprogrammer, ville være betalingsprogrammer, i mine øjne, er en anden sag.

Pablo

Hepta > Jeg taler jo om de brugere, som er blanke på området, og ikke om dem, der besidder forskellige grader af indsigt. Disse “blanke” brugere er der rigtig mange af.

For at undgå at blive misforstået, vil jeg gerne understrege, at efter min mening er det ikke et spørgsmål om intelligens, men om interesse.

Hvis man bliver voldsomt interesseret i sikkerhedsproblematikken, vil man før eller siden blive ekspert på området.

Og hvis man bliver voldsomt interesseret i krydsfeltet mellem romantik og romantisme i guldalderens lyrik - ja, så vil man før eller siden blive ekspert i dét.

Men tvangsindlæring har aldrig ført til noget i egentlig forstand brugbart - heller ikke for kvikke hoveder. grin

Signatur

I bestyrelsen for min tilværelse er jeg nu kommet ind som suppleant. - Jens Smærup Sørensen

hepta

En forståelsesmis fra min side grin

Ps. hvornår er man egentligt ekspert ?  tongue wink

Pablo
hepta - 16.03.2010 21:53:23

En forståelsesmis fra min side grin

Ps. hvornår er man egentligt ekspert ?  tongue wink

Svært at svare på. Der må være tale om en glidende overgang - tættere på kan jeg ikke komme. raspberry

Signatur

Martinl
Antal indlæg: 22

Hej, - jeg er ny - og beklager, at jeg sådan kommer brasende ind i denne interessante tråd.

forevernewbie - 16.03.2010 18:31:42

@ Ejvind: Nu sidder vi godt nok bare og sludrer her, men folk læser altså altså med, og det er bare et EKSTREMT dårligt signal du sender der. Og nej, en router virker IKKE for dig, selv om du er superbruger. Hvis du ikke er blevet inficeret, har du simpelthen været møgheldig.

Jeg vil nu påstå, at det ikke engang er nødvendigt med en router med firewall/nat.
Folk der ikke ved, hvad en firewall er, hvad den kan og hvad den ikke kan, bør holde sig væk fra den slags.

Min påstand er, at den megen snak om sikkerhedsprogrammer blot er med til at fortsætte den form for computerkriminalitet - det giver kun falsk tryghed. Sikkerhed handler ikke om at installere sikkerhedsprogrammer eller om det er bedst at give 600 for Norton eller om et gratis alternativ er ligeså godt. Sikkerhed handler om at minimere den risiko, der er i forbindelse med elektronisk indbrud eller vira. Det gøres “ret nemt” ved at sikre, at man ikke kører tjenester, man ikke har brug for, så de ikke kan lytte. Netbios over tcp, printerdeling, standardshares - og hvad der er i Windows. Det handler også om, at man ikke bruger sin administratorkonto, men en konto med begrænset rettigheder, og gerne flere. Og opdaterer sit system. Skulle man aktivere en virus, kan den kun skade brugeren og så sletter man bare brugeren. Men så burde man hellere spekulere på, hvorfor man kunne få en virus i stedet for, hvordan man slipper af med den. Det er nemlig ikke tilfældigheder, der gør, at folk får virus eller bliver kompromitteret.

Jeg vil meget gerne høre, hvordan jeg kan få vira og spyware på et hærdet styresystem. (Vi ser lige bort fra, at jeg bruger Gentoo/FreeBSD og ikke Windows). Jeg læser altid licensbetingelserne - der står i dem, hvis der medfølger uønsket programmer. Jeg installerer aldrig programmer, jeg ikke har 100% tiltro til ligesom vedhæftede filer heller ikke åbnes.

Da jeg i sin tid gik inde på Ingeniørhøjskolen og havde min bærbare med, vrimlede det med orme og virus, de studerende havde også godt gang i Kazaa. På et tidspunkt blev det også sjovt at drille hinanden med NET Messenger ligesom en default Windowsinstallation med administratorrettigheder har fildeling aktiveret.
Jeg kan også nævne, at jeg havde en netværkssniffer på min computer - og det er overraskende nemt at se, hvad andre bruger nettet til, hvilke sider de er inde på og endda passwords. Jeg siger det bare fordi folk skal tænke sig om, hvis de tilslutter til et offentlig netværk.

Nogen ville så mene, at en firewall bare er et ekstre lag beskyttelse, men det bunder i elendige analoger. Enten til biler, dørmænd, sikkerhedssler eller airbags. Problemet er, at bare fordi man snakker sikkerhed i forbindelse med biler og computer, betyder det ikke, at de er ens på alle andre måder. I værste fald betyder det, at folk bliver fejlinformeret. Og der er fejl i den slags programmer:
http://epn.dk/teknologi2/computer/sikkerhed/article1920083.ece

Det er langt mere farligt at installere programmer med kendte/ukendte fejl end at holde sig fra det. Er det bare en fejl i det, der giver en person adgang med administratorbeføjelser, så er det nok for vedkommende. Man kan selv gå ind på securityfocus.com og se historikken for fejl i sit sikkerhedssoftware.

hepta

Hej, - jeg er ny - og beklager, at jeg sådan kommer brasende ind i denne interessante tråd.

Hej, og velkommen til grin

Brasende eller ikke så er tråden heldigvis åben for alle, nye og gamle grin

hepta

@ Martinl

Jeg har læst dit indlæg igennem et par gange nu , og du har da nogle interessante meninger/ holdninger.
Umiddelbart har jeg svært ved at forstå en god del af det du skriver om da jeg ikke kender begreberne du bruger. Men jeg er overbevist om at du begår den fejl,ikke at sætte dig i en ganske almindelig pc brugers sted ,som efter min mening ikke ville have en kinamands chance for at bruge sin pc på den måde du beskriver.
Og Spywarefri Forum er jo overvejende tænkt som en hjælp til de berømte “Hr. og fru Danmark.”
Men mon ikke der kommer en eller to forbi tråden der kan tale med på dit niveau grin

Martinl
Antal indlæg: 22
hepta - 16.03.2010 22:19:45

@ Martinl

Men jeg er overbevist om at du begår den fejl,ikke at sætte dig i en ganske almindelig pc brugers sted ,som efter min mening ikke ville have en kinamands chance for at bruge sin pc på den måde du beskriver.
Og Spywarefri Forum er jo overvejende tænkt som en hjælp til de berømte “Hr. og fru Danmark.”
Men mon ikke der kommer en eller to forbi tråden der kan tale med på dit niveau grin

Men den berømte hr/fru-Danmark bliver i forvejen bedt om at forholde sig til tekniske begreber. Har du set IEs sikkerhedsindstillinger? IE er blevet enormt kompliceret. Det sidste problem var en nabo, der ikke kunne logge på sin hotmailkonto efter en opdatering til IE 8. En anden bekendt kunne ikke betale over nettet medmindre hendes Norton blev sat til “lav” (hvad det så dækker over).

Alligevel anbefales folk at installere endnu et teknisk produkt, et produkt med endnu flere features, et produkt der bare er med til at smide endnu flere tekniske begreber i hovedet på folk. Jo mere avanceret brugerfladen er og jo flere egenskaber et givent program har, jo mere stiger risikoen for at brugeren fejlindstiller sit program og risikoen for fejl i programmet stiger også. Sikkerhed handler ikke om det. Det handler om det modsatte, om at minimere enhver mulig måde at ødelægge systemet på.

vaf
Redaktør
Antal indlæg: 1368

Midt i den verbale kugle-regn, er der èn ting man ikke kan klage over, nemlig seer-tallet.

Og det er nu engang sådan, at meninger/spørgsmål sat op mod hinanden, har det med at fostre(ny)tænkning, og det er vel i grunden ikke så galt.  :o)

Signatur

Alting bør gøres så enkelt som muligt, men heller ikke enklere - Albert Einstein

Redaktør
Antal indlæg: 21376

Der er intet nytænkning i det som Martini kommer med. Det er den samme suppe vi har hørt utallige gange før, og selvfølgelig er det godt, men ikke for hr. og fru Danmark. Nu mangler vi blot ham der plejer at komme med den at alle skal gå over til Linux, så er vi hvor vi plejer at ende.

Kan man da ikke forstå at dette drejer sig ikke om hvad den avancerede computerbruger kan. Dette drejer sig at få 80% af Danmarks computerbrugere (alle hr. og fru Danmarker) sikret bedst muligt og det kan på ingen måde ske på den måde som Martini ønsker det grundet hr. og fru Danmarks manglende computerforståelse. Tænk dog på hr. og fru Danmarks computerviden. Men for min skyld må Martini da gerne forsøge, bare ikke her, for hvem skal hjælpe? Martini? Nej, han vil være over alle bjerge. Det vil være supporten her, og det vil være en totalt umulig opgave, lige så umulig hvis supporten her skulle lære alle brugerne at bruge Linux. Bliv dog klar over hvad hr. og fru Danmark kan, ikke hvad du og jeg kan. Vi kan sagtens sikre vore computere. Kors vor har vi haft den samme diskussion mange gange.

Signatur

“Kræften er mit livs sværeste kamp. Jeg vil håbe, for håbet dør aldrig. Jeg vil kæmpe, for selv en svag kamp er bedre end ingen kamp.”