Hent Secunia Personal Software Inspector.
http://secunia.com/PSISetup.exe
Gem installationsfilen til Secunia PSI på skrivebordet.
Kør installationsfilen til Secunia PSI.
NB.Win Vista og Win 7 brugere skal højre klikke på Installationsfilen og vælg kør som administrator.
Det billede som møder dig nu hedder Åbn fil-Sikkerhedsadvasel tryk på kør.
så står der Installer Language,det første sprog på listen er dansk.
Hvis du vil have at programmet skal snakke dansk,trykker du på ok.
Det næste billede som du ser hedder.
Velkommen til installationsguiden for PSI.
Her anbefales det at lukke alle kørende programmer,så det vælger jeg at gøre.
Piller mit netkabel ud af min computer,lukker kørende programmer ned.
Trykker på Næste.
Det næste som kommer frem hedder Licensaftale,læs den igennem.
Hvis du kan acceptere Licens aftalen,sætter du et flueben i Jeg accepterer vilkårene i licensaftalen.
Trykker på næste.
Så hedder det brugeraftale,sæt en prik i personlig brug og tryk på næste.
Næste billede hedder Readme Information.
Læs den igennem og tryk på næste.
Næste billede hedder Vælg installationsmappe.
Jeg vælger den mappe som installationsguiden selv foreslår og trykker på installer.
Det sidste billede hedder Afslutter PSI installationsguiden tryk på afslut.
Det sidste billede hedder vil du starte PSI nu der der vælger jeg ja og trykker på ok.
Nu popper PSI op nede ved uret,jeg lukker programmet ned og genstarter min computer.
Sætter mit Netkabel i igen.
Nu startter PSI op sammen med windows,hvis du ikke vil have at det skal det.
Så går du hen i opsætning fjerner fluebenet ud for start Secunia PSI når din computer starter.
Derefter går du ind i menuen start og finder Secunia Personal Software Inspector
Venstre klikker 1 gang og programmet er åbnet.
Nu er programmet åbent nu vil jeg gennemgå de forskellige menuer.
Overblik her kan du se hvordan din computer ser ud lige nu.
Usikkert her kan du se om Secunia finder nogle af dine programmer som værende usikre.
forældet her kan se om Secunia finder program versioner som enten er udgået eller ikke opdateres længere.
Opdateret her kan du se hvilke programmer som er opdateret til seneste versioner.
Sikker Browsing her kan du se om den Browser du benytter er sikker at benytte.
Scan her kan du scanne din computer igennem for se om de programmer du benytter er opdaterde til seneste versioner.
Tryk på den grønne knap ovre i højre side så begynder scanningen.
Når scanningen er færdig kommer der en opsummering midt på din skærm med beskeden scanningen blev succesfuldt udført.
Ved at gå hen i overblik kan du se system oversigt over det som Secunia har fundet ved det netop kørte scan.
Der vil der stå hvor mange usikre-Forældet-opdateret programmer Secunia har fundet efter endt scanning.
Hvis du nu trykker på feks usikkert,så vil der ovre til højre være tre punkter som hedder.
Version Der vil du kunne se hvilken version af et program du har på din computer som PSI fandt ved scanning.
Trussel der vil du kunne se hvilken trussel programmet udgør for din computers sikkerhed,indtil du opdaterer eller afinstallerer programmet.
Direkte der kan du blive ført hen til producenten for at hente en opdatering til det program det drejer sig om.
Den blå pille fører dig hen til producenten,hvor du kan hente en opdatering,til det program som Secunia PSI fandt som usikkert ved scanning.
Computer skærmen med den grønne pil opad,viser dig tekniske detaljer vedrørende programmet.
Mappe ikonet viser hvor på din computer programmet ligger.
Det grønne og røde menneske tilsidst,vil vise dig forum tråde,hvis du har tilmeldt dig Secunia PSI forum.
opsætning her kan du indstille Secunia Software Inspector til feks at starte op sammen med windows.
Secunia profil her kan du oprette dig som bruger,hvor du bla kan deltage i diskussioner i deres forum.
Man kan vælge at køre programmet i simpel tilstand hvor kun let opdaterede programmer er vist.
Eller man vælge at køre programmet i avanceret tilstand,som giver dig flere muligheder for at opdatere programer,som måske er sværere at håndtere.
Tryk på brugergrænseflade oppe i højre hjørne,der kan du indstille programmet så du kan vælge hvilken tilstand det skal køre i.
Secunia kan køre på følgende windows versioner.
Windows 7/Vista/xp SP3/2000 sp4/ både til 32 bit maskiner & 64 bit maskiner
Her har jeg vedlagt screenshots fra programmet.
http://secunia.com/vulnerability_scanning/personal/screenshots/