Pludselig begynder skærmbilledet, at fimre i farverne
Antal indlæg: 226

Igår aftes, efter at have spillet nogen timer på min bærbar, blev skærmbilledet pludselig kortvarrigt sort, for derefter at vende tilbage i en temmelig flimret udgave.

Jeg tænkte først om det kunne være fordi maskinen blev for varm, men jeg oplevede aldrig problemet da jeg kørte Windows Vista. Nuværende styresystem er Windows 7.

I skrivende stund, som foregår på selvsamme bærbar, er problemet der ikke men jeg tænkte om nogen måske havde et bud på hvad der kunne være årsagen til det opstod, og hvad der evt. kan gøres for for at problemet ikke opstår igen.

Signatur

Nu indehaver af en gammel bærbar. En Dell Latitude 620, med grafikkort uden 3D acceleration :(

Redaktør
Antal indlæg: 3611

Det tyder på varme, og behøver ikke at have noget med W7 at gøre - medmindre du rensede computerens indre for støv, da du installerede W7.

Men ellers er du ikke alene med problemet (Ringe trøst), se bare her:
http://www.sevenforums.com/performance-maintenance/33848-strange-overheating-problem-windows-7-a.html

Jeg har checket temperaturerne på henholdsvis GPU (grafikprocessoren) og CPU’en, med de to programmer en bruger viser screenshots fra i det forum du Thov henviser til.

Jeg ville gerne indsætte screenshot, men jeg ved ikke hvordan jeg gør det her. Så jeg skriver det istedet GPU’en måles til ca 56 grader, hvilket skulle være normalt nok. Mens CPU’en måles til 48-50 grader uden nævneværdig belastning.

Sidst nævnte vil jeg mene er lidt rigelig højt, spørgsmålet er bare hvad der kan gøres ved når der er tale om en bærbar

Signatur

Nu indehaver af en gammel bærbar. En Dell Latitude 620, med grafikkort uden 3D acceleration :(

ved belastning eksempelvis World of Warcraft, når CPU temperaturen op på 94 grader.

Signatur

Redaktør

94 grader er også alt for meget…
Men spørgsmålet er så hvad køleren foretager sig i den situation, for snurrer den som en sindssyg, er det en invasion af nullermænd, og lader den som ingenting, er det Windows 7.

Jeg tjekkede køleren igår aftes (var i forvejen ikke længere garanti på maskinen, da Zitech som jeg købte den hos gik konkurs) og den var nærmest støvfri, så det er ikke det der er problemet. Køleren snurrer indimellem som en sindsyg, når jeg eksempelvis kører World of Warcraft, men den får ikke kølet tilstrækkeligt til at holde temperaturen nede på dette rette niveau.

Brugerne i Sevenforums forummet skriver også, at det kan være Windows 7 der ikke styrer kølingen korrekt. Windows 7 skulle jo efter sigende være mindre ressourcekrævende end Vista, så det virker meget underligt.

Signatur

Redaktør

Køleren burde snurre, så computeren letter fra bordet, når temperaturen kommer for højt op.
Det med at Windows 7 kan være årsagen, skyldes dens, måske overdrevne, strømsparefunktioner - altså at køleren forhindres i at komme i omdrejninger.

Så juster strømspareindstillingerne.

Har kigget strømindstillingerne igennem uden at finde noget i den retning. Kører med UK version af Windows 7, så ahr måske overset noget, jeg ikke umiddelbart synes havde med det at gøre.

Signatur

Redaktør

Er det en HP ?
For her hjælper det, at installere Vista udgaven af Power Management.

Næh det er en MSI bærbar fra Zitech Computer.

Men det kan være det du siger med HP også hjælper på min. Jeg ved dog ikke hvordan man installerer det.

Signatur

Helmax
Antal indlæg: 942

En ting som også kan hjelpe litt på eventuell varme, er å bruke laptopvifte (plate med 4 ben under). Får jo også laptopen litt opp fra bordet. Om du ikke allerede bruker det da. smile

Signatur

Windows Xp Pro, Sp3

Takknemlig for all hjelp som blir gitt.

Tja det kunne måske også være en mulighed, men vil lige høre nærmere om det Thov skriver, først.

Signatur

Redaktør

Her kan du få MSI til at kontrollere for updateringer: http://www.msi.com/index.php?func=html&name=liveupdate

Kan se det inkluderer flash af bios, hvilket er yderst risikabelt.

Signatur

Men, tænker om installation af power management fra vista ikke kan løse problemet. Men igen ved ikke hvordan man gør det.

Signatur

Redaktør

Flash af BIOS ?
Ja, det gør man kun af absolut nød (Afhjælper et stort, og dokumenteret, problem).

Men har du ‘Cool & Quiet’ aktiveret i BIOS, og downloadet tilsvarende ‘Cool & quiet’ driver til computeren.