|
|
|
|
CS cable select, hvordan sætter jeg den til det? er det via jumperen i pind 2 eller hvad?
flsdkablet er det, det kabel med master og slave? eller det andet stik som kan sidde i harddisken? Så skal jeg sætte den sunde harddisk til (master og eller det andet stik kun) og så vente til at se om den vil boote den harddisk.
|
|
|
|
|
Skal jeg tage begge jumpere helt ud eller hvad?
|
|
|
Redaktør
Antal indlæg: 3614
|
Sæt jumperen (på den brugbare system-disk) som på billedet..
Monter den på masterstikket for enden af det brede flsdkabel.
Tænd computeren.
Fungerer alt som det skal, slukker du igen.
Er harddiskene ens - der kan nemlig godt være forskel på jumper-layoutet - sætter du en jumper på samme sted på den ‘syge’ disk, monterer den på fladkablets ‘slave’ stik, holder vejret og tænder for computeren.
Vedhæftede billeder
Klik miniature for at se billede i fuld størrelse
|
|
|
|
|
Hold da kæft mand, nu har jeg prøvet at reboote i 1½ time nu efter skift af jumper på den sunde harddisk. Den hyletone ved hver boot, var ved at gå mig på nerverne.
Jeg kan med 100% sikkerhed sige den ikke virker i den mode du foreslog. C-drevet kan åbenbart ikke røres ved uden det bliver ret besværligt at få det til at virke igen.
Raw harddisken har jeg mulighed for at prøve forskellige forsøg på, bare den ikke bliver formateret, så er jeg åben for ting og forslag.
Hvad gør jeg nu, når jeg ikke kan røre c-drevet etc? Hvad mulighed har jeg så for at løse problemet?
Sund harddisk står med jumper som master og min raw harddisk stod før uden, hvilket var slave. Det er den korrekte metode, men hvorfor virker det så ikke, hvorfor kan den ikke finde den harddisk i testdisk, det fatter jeg intet af.
Harddiske er noget fanden har skabt.
|
|
|
Redaktør
|
Lad endelig den ok disk være master, og hold den for enden af fladkablet.
At den syge disk ikke virker på midterstikket, og uden jumper (slave), er straks værre - især når TestDisk ikke kan se noget fornuftigt på den.
Og du har fulgt vejledningen her ? http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Step_By_Step
|
|
|
|
|
Ja jeg har. Se billeder.
Info omkring hvordan den blev til RAW
Det skete under en eller flere formationer engang efter dette kunne jeg ikke gå ind i den. Det skal lige siges at den havde en jumper i fra start, det var først efter den var blevet raw jeg lagde mærke til den skulle være uden, jeg prøvede da også at tage den ud, uden resultat. Man kunne se den var blevet til raw format i egenskaber, men man kunne stadig se de to partitioner i et stykke tid, men efter computeren var blevet tændt og slukket ca. en uge. Gik de pludselig væk, for derefter at komme tilbage, for igen at gå væk og siden har jeg ikke kunne se dem, eller få den til at vise noget. Jeg har så heller ikke prøvet det seriøst før nu.
Kan man tjekke nogen steder om den overhoved får strøm?
Kan man gå ind i BIO’s via del i starten og gøre noget derfra eller ændre noget?
De 120GB må helst ikke gå tabt, det er kæmpe nedtur jeg ikke havde hørt om testdisk, da jeg havde mulighed for det, så havde det sikkert været et let fix, nu er det blevet noget mere besværligt
Vedhæftede billeder
|
|
|
|
|
Vedhæftede billeder
|
|
|
Redaktør
|
Testdisk ser kun en harddisk (80GB) som må være dit masterdrev.
Du må så undersøge, om BIOS kan se den, men først må du undersøge, om den overhovedet snurrer.
Pil strømstikket fra på begge diske (Det med gul-sort-sort-rød ledning), tænd for computeren - som vil brokke sig over manglende system - og sæt strømstikket på ‘patienten’.
Du vil både høre og mærke på drevet, om det spinner op, og der skal måske også lirkes med stikket, før disken får strøm.
Er der liv, slukker du igen, tilslutter alt og taster <del>, <esc>, <F2>, <F3>, <F11> etc., eller hvad det er for en tast bundkortets producent har valgt som ‘adgangategn’ til BIOS.
(Det står altid på skærmen i nogle sekunder).
I BIOS kigger du under ‘BOOT’, for at konstatere om begge harddiske forhåbentlig er der.
|
|
|
|
|
Stikket har før vist der var gnist i bunden af strømstikket. Men det ser ikke ud til den kører, jeg ved ikke om det er muligt at master strømstikket virker og ikke slave, da det er samme kabel? Hvordan tester man om det selve er harddisken som er død eller det bare er stikket som fejler? Såfremt disken er død, kan man så stadig redde filerne?
Jeg ved heller ikke om det er grundet forkert indstilling i bio’s, jeg har vedhæftet nogle billeder i lidt større format, så du har mulighed for at se det korrekt.
Vedhæftede billeder
|
|
|
|
|
Vedhæftede billeder
|
|
|
|
|
Vedhæftede billeder
|
|
|
|
|
Vedhæftede billeder
|
|
|
Redaktør
|
Næ.. slavedisken ses ikke.
Molex strømstikket kan godt være sygt, det har jeg oplevet.
Byt rundt på stikkene, og lirk med det i soklen, og holder du disken i hånden, er du ikke i tvivl om at den snurrer (Hvis der altså er liv i den).
Er den helt umulig, må næste skridt være en harddisk magen til, incl. versionsnummer, og så bytte rundt på kredsløbskortene med elektronikken.
|
|
|
|
|
Hej igen
Fik sgu lige en slem tandpine, så har ikke lige haft tankerne på computer, de sidste 3 dage.
Jeg har nu prøvet at skifte stik og dobbelt tjekket det via den sunde harddisk. Der kommer åbenbart ikke strøm til den med raw. Så er det jo klart testdisk ikke kan finde den.
1)Selve indholdet er vel ikke slettet selv om den ikke får strøm, den blev ikke formateret inden alt dette skete?
2 Kan man selv lave så den får strøm igen, eller andre? Kan der overhoved findes ud af hvor fejlen er, når den ikke får strøm? (printpladen er pænt lille og med mange detaljer) bare den ikke er brændt sammen.
3)Du skrev: “Er den helt umulig, må næste skridt være en harddisk magen til, incl. versionsnummer, og så bytte rundt på kredsløbskortene med elektronikken” Det må du lige forklare lidt? altså der findes en harddisk magen til, der tages noget fra den nye til den defekte og så voilá? Det kan vel ikke selv lave det byt?
Jeg kan godt vedhæfte fuld foto af harddisk forfra og bagfra, hvis du skal bruge info fra den? for jeg tror ikke den laves mere. Den er gammel, det er en Maxtor DiamondMax Plus 9 120gb ATA/133 HDD, som kostede 999,- det siger lidt om hvor lang tid vi er tilbage, jeg kan få 1tb nu for samme penge. Der står en masse tal ved stregkoderne og ude i siden, men det versionsnummer du skriver, ved jeg ikke hvor er henne.
|
|
|
Redaktør
|
Maxtor Diamond Plus 9 er der solgt millioner af - jeg har selv adskillige.
Jeg har tilfældigvis (heldet følger de tossede) en magen til din, og det ser ikke uoverkommeligt ud at skifte printpladen.
Udover at den er fremstillet i Singapore d. 9 oktober 2004, så har printpladen denne påskrift:
301862101
CALYPSO/KOI
(Ved bunden, oven over “Maxtor Corp.”, når printpladen vendes, så teksterne kan læses).
Data på din syge disk bør være intakte - det skulle være mærkeligt andet.
|