Håber I kan hjælpe med et harddisk problem.
Antal indlæg: 86

Hej kloge mennesker

Jeg har et problem med en intern harddisk nr. 2, som er blevet til raw format. Problemet for mig er jeg ikke længere kan finde de partitioner som var der engang, ej heller ikke selve harddisken. D/E er nu forsvundet, hvilket er pænt irriterende, for jeg har købt et program som kan hente data tilbage, men som sagt findes de ikke mere. Jeg har også prøvet testdisk-5.8.win, men den finder kun min “sunde” harddisk og jeg tør ikke prøve på noget der, før nogen her har sagt god for det.

Info:

Det er min slave harddisk, C virker fint.
Jeg tog en gang sådan en lille satan ud i bunden/toppen, fordi der stod på harddisken at det skulle man gøre, hvis den skulle køres i slavemode. Jeg har/havde aldrig gjort det før, måske er det derfor den er blevet til raw, hvem ved.

Kan jeg få de partitioner frem igen på nummer to harddisk, kan jeg hente det som er blevet væk eller endnu bedre måske lave dem via testdisk-5.8.win.

1) Hvad skal jeg gøre? skal jeg prøve at tage den ud og sætte den i igen når computeren kører eller når den er slukket? Den lille satan som jeg tog ud kan jeg ikke finde mere, den er væk som mine filer.

2) Dertil har jeg lige et spørgsmål i baggrunden. Min eksterne harddisk er også¨blevet til raw format. Hvilket mærke er det bedste som ikke gør det eller i hvert fald sjældent? og hvis man nu køber 1-2 TB som er moderne nu og de også bliver til raw, så er det pænt meget info man skal hente tilbage, så skal man jo reelt have 2 stk. som backup backup til den første.

Håber I kan hjælpe mig frem til at få den til at læse harddisk 2 og dens tabeller.

Mvh, Michael.

Redaktør
Antal indlæg: 3611

De små ‘sataner’ kaldes for ‘jumpere’, fordi metallet indeni, tillader strømmen at springe (Engelsk: jump) fra metalstift til metalstift.

Harddiskes jumpere skal indstilles fra start (Og gerne i CS placering), og piller man ved dem senere, skal man nøje overveje hvad man gør - ellers kan det gå galt.
To mastere, to slaver eller master på slavens plads, og helvede bryder løs mad
Derfor er CS (Cable Select) udmærket, for så er det bundkortet som styrer master/slave konfigureringen.

For at få styr (måske?) på tingene igen, må du sætte begge diskes jumpere til CS, og så sætte disken med systemet (C: drevet) for enden af det brede IDE-kabel - Det er nemlig her masteren SKAL sidde.
Harddisken på midterstikket er altid slave.

Når den er klaret, prøver du med TestDisk igen. Selve datafilerne piller TestDisk ikke ved, men kun partition/filtabeller.

RAID-1 er den mest simple løsning på beskyttelse mod datatab.
To diske i samme kabinet, og samme indhold på begge. Når den ene står af, erstatter man den med en ny, og genopbygger RAID’et udfra den tilbageværende, og sunde, disk.

Hej Thov, tak for svaret.

Hvad så når man ikke kan finde den jumper mere?(Den var jo så lille) Kan man købe dem løse eller hvad?

Jeg prøver lige her i aften at vedhæfte nogle billeder(hvis jeg kan gøre det ang. byte mangel) -af det hele så du bedre kan få styr på det. Der står “master” på det Idekabel og “slave” længere nede, man kan jo ikke sætte dem andre steder, når nu man ved hvilken harddisk som er master. Men måske du kan se det så, jeg prøver i hvert fald.

Er det tilladt at skrive inlæg i sin tråd kun med vedhæft for at få billedkvaliteten op? så har man nemlig mulighed for at sende 2-3 gode billeder på den måde.

Jeg vender tilbage.

Michael.

Redaktør

Jumpere fås i løs vægt http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=390086485622 eller sig til, så poster jeg nogle stykker, for jeg har mindst par hundrede af dem smile

Konverter billederne til .JPG (og/eller formindsk dem), så fylder de mindst.

Hej igen

Jeg prøver lige computerbutikken her i byen, ellers vender jeg tilbage til dig. Det er til en maxtor harddisk.

Beklager lige at jeg ikke fik sendt de billeder etc. I går, men jeg skulle køre en på sygehuset, så jeg få nok heller ikke nået det i dag, nogle ting er lige det vigtigere end ens computer bliver lavet, det ikke meget, men få ting. haha. Men jeg skal nok få gjort det inden weekenden, sådan så jeg kan prøve det du nu foreslår.

Jeg tager den harddisk med ned i byen i morgen for at få nogle jumpere, så jeg har lidt hvis det skulle ske at de blev væk i fremtiden. Hvis de så ikke kan finde nogle vil jeg gerne købe nogle af dig.

Med hvilket program kan man forminske billeder uden de bliver grumset at se på?

Tak for hjælpen indtil videre.

Jeg vender tilbage med mere info.

PS. Kan du ikke lige forklare hvorfor harddiske bliver til raw format, nu er det sket 3 gange for mig nu, er det noget man gør forkert, eller er det fejl på selve enheden? Det ville jeg sætte pris på, når jeg snart skal købe ny stor ekstern harddisk, så det ikke sker med den.

Redaktør

Har du XP, så hent “Image resizer” http://www.microsoft.com/windowsxp/Downloads/powertoys/Xppowertoys.mspx
(Et stykke nede i højre side).
Bagefter kan du bare højreklikke på billeder, og vælge Resize.

Harddiske bliver til RAW, når spor-0 er delvis ødelagt. Her befinder diskens ‘indholdsfortegnelse’ sig (partition/filtabeller), og ryger de, så aner ingen hvor hvad er.

Når filer ‘slettes’ på en disk, er det kun filtabellen som påvirkes (den plads filen havde, markeres som ledig), så i en kort tid, kan slettede filer genskabes, selvom de egentlig er slettet.

Heldigvis vedligeholdes en backup af partition/filtabel - den kan programmet TestDisk finde frem og lægge ind, men er en disk først, uprovokeret, gået i ‘RAW’, så ville jeg skrotte den (Hvis den var min).

Hej igen Thor

Den vil ikke vedhæfte mere end et billede, selv efter tryj på preview, det virker åbenbart ikke lige nu. Sender dem solo i stedet for. Håber du kan finde hoved og hale i det hele.

Ham jeg fik den jumper af nede i computerbutikken sagde den skulle sidde der, for så ville systemet selv finde den i testdisk, men det er ikke sket. Som du kan se på et af billeder står der “no jumper = slave” det er det som jeg ikke forstår, det er derfor jeg tog den ud, for den ville/vil stadig ikke læse den.

Den med hvid jumper er den sunde harddisk.
Blå jumper er raw harddisken.

Vedhæftede billeder
DSC01132 (Small).jpg
Klik miniature for at se billede i fuld størrelse

Billeder

Vedhæftede billeder
DSC01121 (Small).jpg

Billeder2

Vedhæftede billeder
DSC01134 (Small).jpg

Billeder3

Vedhæftede billeder
DSC01135 (Small).jpg

Billeder4

Vedhæftede billeder
DSC01140 (Small).jpg

Billeder5

Vedhæftede billeder
DSC01144 (Small).jpg

Billeder6

Vedhæftede billeder
DSC01145 (Small).jpg

Billeder7

Vedhæftede billeder
DSC01158 (Small).jpg

På billede7 er der også et IDEkabel til diskettedrevet, som fører ud til ingenting, det ved jeg ikke hvad det skal gøre godt for og om det har nogen virkning på harddiskene, såfremt ikke så er det pænt lige gyldigt.

Harddiskene er de vigtigste lige nu. Jeg forstår ikke hvorfor den ikke vil læse den harddisk mere.

Håber du kan hjælpe.

Redaktør

Noget tyder på, at begge harddiske er ‘slaver’ (Altså uden jumpere), og den går ikke.
Sæt derfor begge drev som ‘CS Cable Select’, og sæt systemdisken for enden af flsdkablet. Vent med den anden disk, til du har konstateret at computeren kan boote.