Lidt om LINUX
Redaktør
Antal indlæg: 3167

Havde faktisk aldrig prøvet den, men prøver så lige nu.
Ja den kører fint her under windows, er lidt tung at få liv i, men ellers kører den OK synes jeg, bruger forbavsende få resourser når først den kører smile

Den skulle kunne køres som et program under Windows.
Gad vide, hvad fordelene er ved det?

Hmm ja fordelene som jeg kan se er at vil man lige snuse til Linux, er dette da en nem og ukompliceret måde at prøve det på, ingen behov for at partitionere harddisk eller brænde og boote fra en Live cd. smile

Signatur

Rookie

Rock´n roll

Spinoza
Antal indlæg: 1934

Jeg har heller ikke kigget yderligere på den, men jeg tror dens muligheder skal ses lidt som andre portable systemer, at du kan tage dit skrivebord, værktøjer og filer med dig på en usb til andre computere. Fordelen her er så at du ikke behøver at genstarte for at køre dit eget system på den “fremmede” computer, men kan køre det simultant med Windows på host computeren.

Antal indlæg: 1075

Der var en traad med bublegum og Seamonkey ver 4.2 blev naevnt, jeg havde den skrevet bag hoejre oere for lidt kiggeri, jeg antog det var nok mere af det samme. Det er det nok, men hvad der fremgaar er default ‘skin’ synes at vaere mere professionelt.  Jeg maa vist hellere finde det danske tegnsaet. [8)] Det bliver for sloevt med at huske kombinationerne.

PL 4.2 blev afprøvet med glans på min Acer Aspire 7720 transportable. Jeg ved der er et problem med Vista og netværket men da det ikke rigtigt mærkes har jeg lagt problemet på hylden. Når kabel LAN er forbundet skræpper Acer konstant ‘Hvor er Routeren’ og routeren svare nydeligt ‘Jeg har addresse xxxx’ For så vidt jeg kan se har Acer gemt svaret men ingorerer informationen og skræpper igen, mange gange per sekund. 

Jeg kan se trafikken på min Wireshark, packet monitor, og det er forkert. Jeg har søgt en masse på nettet men ikke fundet noget svar.

Jeg har pillet en hel del ved Puppy Linux, live CD og ja jeg installerer det nu permanent på mine pc’er efter som jeg har tid til at frigøre lidt plads. Jeg besluttede at det var da et forsøg værd at køre PL Live CD på Acer, på en sådan pc tager det mindre en fem minutter at være på nettet. Hvis PL er installeret permanent på en middel hurtig maskine, 900 MHz tager det mindre en 60 sekunder.  I et nødstilfælde det er sager.

PL blev kørt og 5 minutter senere var det klart at den behandlede netævrkskortet bedre en Vista, skræpperiet var ‘normalt’, vist nok opkald ca hver 30 sekunder eller 60 sekunder, min interesse var forsvundet. Jeg ved der er noget galt med Vista.

Som et side stykke, smuttede jeg lige på Spywarefri med Puppy Linux i aktion, og spærrede øjnene op.  Jeg var træt og troede jeg drømte, men nej selv med PL der var sket noget nyt her. PL kører lige ud af boksen slet ikke trimmet så der var noget tværeri i fontene men i et nødstilfælde fordømt god. 

Det skal lige nævnes at jeg prøvede også at køre min sidste hjemmelavede BartPE, og den kunne slet ikke hamle op med netværksforbindelsen, det på trods af vi havde installeret tonsvis af drivers.  cool grin  cool grin Nå den Bart var ikke lavet med Vista i tnakerne, men PL fløj bare igennem efter lidt trykkeri på tasterne og sagde værsågod, her er PL hjemmeside hvis du er interesseret i lidt mere information.

Jeg snusede rundt i Spywarefri og besluttede at jeg vill lægge et indslag. Til min forbavselse er der absolut ingen mulighed for at logge ind. I logo linjen er der kun logo at finde.

Jeg har ikke afprøvet PL 4.1.2 som jeg vist nok har et sted som en ISO. 

Er der nogen der har PL 4.2 på hylden og er parat til at prøve at se hvordan den går med at logge på Spywarefri? Jeg er meget nysgerrig thi min PCLOS 2009 ikke noget problem, her bruger jeg nu også Opera 9.64 samme som på min w2k systemer. PL bruger en helt anden browser og det er nok her der er noget af et problem.  angry

Stumlede tilfældigt over Puppy Linux 4.1.2 har lige afprøvet det på Acer laptop og prøvet at logge ind på Spywarefri, men nej.  Samme resultat som med PL 4.2.  angry
Jeg skiftede brugerflade vist nok ‘user’ og her fandt jeg så log ind og skitede tilbage til default flade og kunne så svare på indlæg.  shut eye

Det er nok bedst at tage det up i Puppy Linux forum næste gang jeg kommer forbi der cool smile

Puppy Linux SeaMonkey browseren skaber problemer for mig naar jeg vil paa Spywarefri, log ind omraadet bliever overskrevet, vist nok af Logo, det kan omgaas ved at skifte brugerflade medens log ind foretages, men det er dog et problem.

Imidlertid viser det sig at Opera 9.64 min arbejds hest koerer strygende under PL og den udfordring kunne jeg ikke modstaa. Har nu et antal versioner af 9.64 koerende.

Forsoeg med at faa Opera 10 til at koere, har vaeret mit foerste “virkelige” problem, men jeg er vist nok ved at faa has paa det, noget med Qt4 lib, mangler objekter.

Imidlertid har jeg lige fundet en lidt mere stabil udgave, det tager jo naesten 15 sekunder at indstallere Opera, derfor afsaa jeg tid og proevede en version der hedder 10Alpha, den ser lidt spoejs ud men det kan jeg soerme leve med naar det bare skal gaa hurtigt.

Dette indlaeg kommer fra en PL 4.1.1 med Opera10 Alpha paa blus.  cool smile  Der er nok masser af extra ting der mangler, men saa vidt saa godt.

Jeg sad lidt bedøvet of funderede over hvorfor K3b, CD+DVD brænderi, insisterede på at ville bruge CD brænderen til en 807MB iso fil, som er min første remaster+liveCD forsøg på PCLOS 2009.1, og jeg forventer ikke at det vil virke thi jeg ved ikke rigtigt hvad jeg gør, fulgte bare opskriften og en kop kaffe senere havde jeg iso filen.

Jeg halede en DVD RW ud af kassetten og lagde den i DVD brænderen. Klikkede på iso filen og alt går så automatisk, dog siger K3b læg CD medie i og blokerer start knappen angry  Hmmmm.

Afsted til PCLINUXOS forum, det engelske skal jo holdes ved lige, jeg vandrede lidt fraværende rundt i kategorien for remastering og faldt over en åbenbaring, der existerer et program der er bedre end Ghost og Acronis. Det kan nok være at jeg rettede mig i stolen.

Det viser sig at programmet er Mondo Archive, og den findes allerede i PCLinuxOS 2009 repoen jeg bruger. Det var for fristende, 5 minutter senere var den installeret.

Jeg måtte skifte pc thi jeg fløj lige i med at lave en backup (hm uden rigtigt at vide hvad jeg gør, sådant lidt gætteri og et forsøg på at se om jeg kan køre kludder i det), desværre skal jeg nok lige have lidt mere erfaring, thi Mondo er kær, den tilbyder gerne at bakke up mine ntfs partitioner og andet for en ordens skyld, samtidig med pænt at bakke op Linux. Desværre tror jeg at swap bliver bakket up nu, jeg sagde nej til ntfs og forventede en enkelt ISO på ca 700MB med en smule overflod til yderligere en ISO (mondo splitter uden besvær, jeg satte grænsen 700MB)

Jeg ser at det bliver til 4 ISOer, og da processoren kører 100% skiftede jeg pc. Jeg tror MondoArchiver bliver fast installation. Hvis jeg også kan installere den I Puppy Linux så er det bare syltetøj på æbleskiverne.  cool smile

Gad nok vide hvad det er jeg bakker up?

Jeg har rodet med fonts i PCLOS, jeg kommer tilbage til det igen og igen thi jeg er ikke tilfreds før det er lige så godt som i MS. Jeg har lige haft betragtelig fremgang. Nu har jeg bare det lille problem at jeg ønsker at rydde op i fontene thi jeg har samlet alt for mange.

Hvordan renser jeg ud i dem. I PCC font management ser det ud til at det er store samlinger der bliver afinstalleret ikke enkelt fonts, så jeg klør mig lidt i nakken.

Foreslag velkommen.  angry

Jeg ser at adskillige smileys har fået halstørklæder, er det virkeligt tilfældet eller har jeg lavet noget galt med mit font pilleri.  surprised

Antal indlæg: 345

KDE 4,3 frigivet.

Hvis man vil have et nemt smugkig kan man (som sædvanlig, frists man til at sige) prøve Beineris live cd, KDE Four Live:
http://home.kde.org/~binner/kde-four-live/

Bemærk, den er ikke designet til daglig brug, men til at demonstrere det nyeste indenfor KDE - herunder også ting der ikke er officielt udgivet endnu og bør bedømmes derefter.

Denne live -cd er hurtig hentet og kan brændes med f.eks cdburnerxp,  Da det er en live-cd kan man også få et indtryk selv på en PC-med windows installeret.

openSUSE 11,2 kommer til november og da er KDE 4,3 færdigt

Signatur

Freware er ikke kun et spørgsmål om penge men også om frihed.

Der er stadig liv i kludene hvad angaar PCLinuxOS2009.2 ,lidt for meget men jeg syntes lige at det skal naevnes at TreeSize seems to have an ekvivalent i KdirStat. Den skal nedtages via Synaptic.  angry

Det bliver et kort besoeg thi jeg burde arbejde med min 3D CAD program jeg har anskaffet. Og ja jeg har ikke haft tid til at skifte tastaur udlaeg thi der er ny installation af PCLOS jeg jeg koerer med lige nu.  Spywarefri er ogsaa en god side at chekke opfoerslen har jeg fundet.

Jeg har tilfaeldigvis pclos paa et Intel G41 chipset og bruger widesreen, 1440x900, du store kineser det gav en omgang foer jeg fandt at Vesa ikke kan hamle op med den og tjah der er ikke en Intel driver der virker.  cool grin Vi kikker nu paa lidt nyt hardware med fut i bagen, og denne gang er der Nvidia i daasen.og nok AMD i fyrrummet.

[ Rettet: 25.10.2009, 15:01 af wedgetail ]

openSUSE 11.2 er udgivet og kommer bl.a med Linux kerne 2.6.31, KDE 4.3, GNOME 2.28, Mozilla Firefox 3.5, OpenOffice.org 3.1 og med ext4 som standard filsystem.

Læs mere her:
http://en.opensuse.org/OpenSUSE_11.2
og:
http://news.opensuse.org/2009/11/12/opensuse-11-2-...
og her:
http://www.novell.com/news/press/opensuse-project-... 
grin

Signatur

Ak, ja jeg sidder og bøvler med Vista Home Premium. En bekendt af min kone som ikke ved meget om pc’er havde held til at få noget viruslignende skidt på systemet.

Nå det jeg ville sige, jeg har brugt Malwarebytes og fulgte vejledningen. 22 sykker uønsket blev fjernet, Adskillige programmer har jeg stoppet fordi de simpelthen tærskede langhalm på hard drevet, sølle fyr lyset gik aldrig ud på panelet. Maskinen har kun 1GB af RAM og bruger 1.2GB virtuel memory, det er skørt thi applikationer er ikke engang startet. Nå ved at stoppe adskille programmer er den da lidt gesvindt, dvs der sker noget inden for 5 sekunder når jeg klikker på musen.  mad

Det interessante var at jeg havde netværks forbindelse da jeg hentede den sidste udgave af Malwarebytes. For en time siden besluttede jeg at ville prøve at gå på nettet. Vista blev ved med at fortælle mig at kablet var ikke tilsluttet. Lige meget hvad jeg gør, simpelthen ingen forbindelse til LAN delen.

Jeg prøvede så med BartPE, den gik heller ikke, så jeg så i øjnene at LAN delen var kaput. For en sikkerheds skyld puttede jeg lige PCLinuxOS2009.2 skiven i DVD drevet.  Det tog mindre end 5 minutter og jeg var på nettet, så skulle jeg endda bruge tid på at sætte netværket op.

Nu kan jeg gå tilbage og spilde tid på at finde af hvorfor Vista ikke selv kan finde ud af at forbinde sig.  I de mindste ser det ud til at LAN delen er funktionel. Det er pinligt fordi jeg troede jeg vidste noget om netværksopstilling, ak ja.

PCLOS er naturligvis også ved at skifte til KDE4, jeg venter lige lidt med at skifte thi jeg har et større 3D CAD program som virker fint i KDE3. Jeg skal bare overbevise mig selv om at jeg kan lave rigtig sikkert backup så jeg altid kan komme tilbage til mit nuværenede system før jeg skifter op.

Redaktør
Antal indlæg: 3167

Byg dit eget styresystem.
Som noget nyt kan man nu selv tilpasse sit eget Linux styresystem, mht software, desktop miljø, Server, sprog version mv.
Lidt speciel, kan ses her på Suse studio http://susestudio.com/
Har ikke selv prøvet men ser da tiltalende ud, så kan da godt være man skal prøve smile

Signatur

Rookie

Rock´n roll

Hvis det har interesse er der mulighed for at komme på kurser, hvor man lærer om Linux

http://www.bladkiosken.dk/boger/9780071488747/robb_h_tracy/linux_certification_study_guide.aspx
http://www.proprofs.com/forums/index.php?showtopic=8478
http://www.certification-crazy.net/linux+_study.htm
vil du have undervisning på dansk, så start på
http://www.superusers.dk/linux.htm#kurser
så du kommer ind i stoffet - og derefter læser op selv.

Signatur

Redaktør
Antal indlæg: 17572

Det er et stykke tid siden, der har været gang i Linux her, men måske skulle man give Mint 9 en chance grin

http://www.zdnet.com/blog/perlow/linux-mint-9-a-fresh-spin-on-ubuntu/13112?tag=nl.e539

Det lyder positivt… Bygget på Ubuntu 10, men med et lidt “bedre” Windows-look og med alle plugins installeret. Check videoen i ovennævnte link.

Signatur

Gode råd om sikkerhed….