quote:Kommentar til oprindeligt indlæg af:mads664
heh heh skal lige have tid, ja undskyldningerne er mange :D :D
Kender det godt kan du tro. [:D] Men det er altid godt af have noget tilgode, når bare det ikke er tærsk. Ikke at jeg selv bruger Linux, men det er der jo så mange andre der gør. *S*
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jeg er også en af dem som eksperimenterer lidt med det for tiden, så jeg venter også spændt på en kommandoliste. *S* Som I andre har jeg kun oplevet installationen og opsætning af de almindelige værktøjer som let og smertefrit, på ingen måde “farligt” at gå i gang med. Jeg har også valgt Redhat-Fedora og bruger Gnome som desktop. Jeg har været lidt på jagt efter firewall og virusscanner og har fundet 2 udmærkede produkter som jeg vil linke til hvis andre mangler. Den indbyggede firewall syntes jeg er meget besværlig at have med at gøre, så jeg fandt en grafisk firewall som også indeholder nogle værktøjer til opslag o.s.v. Den hedder Firerstarter og kan hentes her: http://www.fs-security.com/ Jeg har ikke fundet en grafisk virusscanner, heller ikke en med realtime beskyttelse. Hvis en af I andre kender til en vil jeg meget gerne have linket. Som alternativ bruger jeg Bitdefender’s virascanner til Linux og scanner med mellemrum. Den kan hentes her: http://www.bitdefender.com/bd/site/products.php?p_id=16 Opdatering - skriv: bdc—update Og så er der jo også F-prot som Mads nævner længere oppe, den fungerer på samme måde. Andre?? Desuden vil jeg anbefale at man Installerer extension Adblock hvis man bruger Firefox. |
|
|
|
|
|
Hej Har nu strikket en lille manual sammen til at downloade og brænde Knoppix cd. Manualen ligger her indtil videre: [:I] Rookie [ Rettet: 30.12.2005, 14:59 af Rookie Forumsupporter ]
|
|
|
|
|
|
Havde nu hentet knoppix i forvejen men den vil ikke starte på min maskine [:(][:(] |
|
|
|
|
|
Man skal nok være opmærksom på to ting: 1 - maskinen må ikke være for gammel (vil skyde på max 4 år) pgra. drivere til div. hardware. Rookie |
|
|
|
|
|
Tak rookie, det er en god manual. |
|
|
|
|
|
En lille gennemgang af kommandoer (den vil blive opdateret løbende) - husk i Linux verden er der forskel på store og små bogstaver og at du kan stort set de samme ting under grafiske brugerflade (X, yup den hedder “X”). Det er blot rart at vide nogle smarte kommandoer hvis X ikke vil starte : df Viser dine hardiske og partitioner, samt hvor meget der brugt. eksempel : Mads@1[~]$ df ————————————————————————————————— ls Viser hvad der ligger i det bibliotek du står i. —————————————————————————————————
Hvis hvilke programmer der kører og den bliver løbende opdateret.
ps -A her får du en liste over alle programmer der kører. Læg mærke til at de har et PID nr. —————————————————————————————————- kill -9 (PID nr.) Hvis din Firefox browser går hænger, kan du finde PID nummeret vha. “ps -A”. Lad antage den har nummeret 5436, så skal du skrive “kill -9 5436” og programmet vil stoppe. Et lille tip, hvis du er i den grafikse brugerflade (X), kan du trykke “ctrl + alt + esc” og din cursor bliver til et dødningehovede. Sigt med cursoren på det vindue hvor programmet kører og tryk…..Programmet stopper. —————————————————————————————————— su som står for “switch user”, bruges hvis du vil have root retigheder (det samme som administrator i Windows verden). Når man er færdig, bør man skrive “exit” for at hoppe tilbage til den gamle bruger.
mv Her kan du flytte en fil eller omdøbe den hvis du ikke skriver et destinationsbiblitek på. Eksempel (flytning):
——————————————————————————————————- Viser hvor lang tid din computer har været tændt.
|
|
|
|
|
|
LOL - fed den med dødningehovedet[:D] Rookie |
|
|
|
|
|
Yep rimlig smart.
|
|
|
|
|
|
Hej Lige et indslag til denne Linux tråd der desværre ser ud til at være ved at gå lidt i stå.
|
|
|
|
|
|
Jeg har siden engang i forrige århundrede været interesseret i at prøve at køre med Linux. Det er mislykkedes nogle gange, men nu skal det være. Min primære HD på 80GB er partitioneret med 12GB til Win2K, resten er ledig. Skal den yderligere partitioneres? Og kan jeg det? Ellers skal jeg have en anden HD på 40GB til at virke. Den sidder i en skuffe, som kan ses, når jeg fjerner en tredie HD på 40GB, men jeg kan ikke se de to HD på samme tid. Lyder det som noget vrøvl? |
|
|
|
|
|
Knitter>> Mht. dit harddisk problem er du nødt til at være sikker på at de er jumpet rigtigt; sidder de på samme kabel? I så fald skal den ene være master og den anden slave. Man kan komme ud for at forskellige harddiske har svært ved at arbejde sammen og så kan det hjælpe at sørge for at de sidder på hver sit kabel, stadig under hensyn til at den ene enhed altid skal være master og den anden slave. Mvh |
|
|
|
|
|
Hej Knitter Hvis du vælger Suse 9.2 Pro skal du ikke spekulere på hvordan din harddisk skal formateres det ordner programmet selv, der er dog mulighed for at du kan sætte det op som du ønsker det, vil lige pointere en ekstra gang “vær sikker på at al din hardware står på den hardware liste der findes på http://www.linuxquestions.org det er ret vigtigt for at OS virker problemfrit. Vælger du dansk tastetur foregår hovedparten på dansk, har set noget der kom frem på engelsk en enkel gang kan dog ikke lige huske hvad det var. MVH cyberfyr |
|
|
|
|
|
>Knitter< Rookie |
|
|
|
|
|
@Knitter : Jeg er 100% enig med Rokkie, prøv Mepis. Det eneste hardware problem jeg har med Mepis, er at den ikke lige gider vise hvor strøm der er tilbage på batteriet på min bærbarcomputer. Ellers er der ingen problemer (både på den stationære og den bærbare) med grafikort, lydkort, USB2, Firewire, eksterne hardiske, bluetooth, etc. Jeg ved dog hvis man har et WIFI kort, så bør man lige undersøge hvordan sådan en fyr opfører sig god fornøjelse |
|