Lidt om LINUX
Redaktør
Antal indlæg: 3249

quote:Kommentar til oprindeligt indlæg af:Fromsej TeamSpywarefri
Det lyder rigtig godt, så skal vi bare have en vejledning så alle kan bruge det.wink

Knoppix er ikke så giftigt som det lyder, start her:
1 - download knoppix/dappix
dappix er den danske version
gå ind på http://www.knoppix.org/ og klik “knoppix” og find pingvinen hvor der står “download” så kommer knoppix mirrors - find download site sslug.dk at downloade fra der er den danske version.
Der er forøvrigt links og megen hjælp at hente på denne side.
2 - brænd et image på CD fra ISO filen med Nero eller andet brændeprogram.
3 - Så kan man boote op via CD drevet og knoppix/dappix kører live.

Total indstallation på 3 minutter, ganske imponerende.
Når du har startet knoppix op er du på nettet, har dog kun erfaring med bredbånd ikke kendskab til modem/isdn forbindelser men mener at der er drivere på CD ´en til dette
[:I]
Programmer som Mozilla program pakke er instaleret, der er også konquerer browseren som er Linux browser.
Derudover er der programmer til rådighed såsom office kombatibelt skrive/regneark program mm. + et hav af andre programmer, de kan ses på sslug.dk. Mads nævnte at der også var brænder program - kræver følgelig at man har 2 cd drev da knoppix kører på den ene.wink
Som sagt så kan rejse rundt i hele windows/linux filsystemer, a la “stifinder” princippet, der er på disken og gøre praktisk talt hvad der passser én - knoppix står som “ejer” af alt, (måske ikke beskyttede linux filer[:I] - er ikke helt sikker) men filer på windows som ellers er beskyttede af bla. passswords i windows administrerer knoppix suverænt.(mads ret mig hvis det er forkert)
Der også mulighed for at tjekke at ens ISO fil som man har downloadet er korrekt, så man undgår brændte skiver som skal smides væk.

Har selv 2 versioner af knoppix - jeg er lige imponeret hver gang.
Fromsej håber du kan bruge dette til noget.
pøj pøj

Rookie
smile

Signatur

Rookie

Rock´n roll

Redaktør

ØØØH… læste lige tråden igennem…....[:o)]

Det er muligt at mit forrige indlæg ikke lige var det du ønskede Fromsej men om ikke andet så en lille forklaring på og om Knoppix/Dappix[:I] håber dog den er til nytte for nogen

Rookie

Signatur

Rookie

Rock´n roll

Administrator
Antal indlæg: 55090

Rookie, det er meget tæt på.smile
Det giver mig svar på nogle af de ting jeg ikke vidste, og inspiration til at lege med mulighederne.
Det jeg efterlyser er en “gør sådan”, “gør så sådan” skridt for skridt vejledning til hvordan man sletter filer når man har bootet på Dappix, beregnet på brugerne af forum her.
Dermed ikke være sagt at nogle ikke kan klare det selv, men da en af vores målsætninger er at alle, også nybegyndere og folk der i store træk intet ved om styresystemer, skal kunne bruge vores vejledninger, er det noget af en opgave.smile
Der er forhåbentlig mulighed for Screendumps i et format Windows kan læse, så tror jeg at jeg vil prøve at kaste mig over en billedvejledning inden så længe, så får jeg samtidig selv prøvet kræfter med det.

Signatur

Member of “Alliance of Security Analysis Professionals” - Alle angaben wie immer “nur mit pistole”

Græd du også over eventyret om smedens kat, da du var lille?
http://www.spywarefri.dk/medarbejderne/

Nierne bomaye - You’ll never walk alone
qui potest, obligatur

mads664
Antal indlæg: 330

quote:Kommentar til oprindeligt indlæg af:purup
lige en ting mere:
er det muligt at få Windows til at starte op ved default (den man skal vælge mellem Win og Linux)
og så have Linux til at starte hvis man har en CD-rom, USB-nøgle eller diskette i under opstart?

Så skal du bare droppe at installere en bootloader på hardisken og be den om at lave en startdiskette ved installationen.
ved dette billede skal du vælge “på diskette” http://cvs.linuxbog.dk/friheden/bog/Mandrake92_16.png

Redaktør

quote:også nybegyndere og folk der i store træk intet ved om styresystemer, skal kunne bruge vores vejledninger, er det noget af en opgave.smile
Der er forhåbentlig mulighed for Screendumps i et format Windows kan læse, så tror jeg at jeg vil prøve at kaste mig over en billedvejledning inden så længe, så får jeg samtidig selv prøvet kræfter med det.

OK skal gerne give en hjælpende hånd, kan dog ikke før end om en uges tid…..., ang. screendumps skulle dette ikke være noget problem.

Rookie

Signatur

Rookie

Rock´n roll

Administrator

Det lyder godt, så skal det nok lykkedes.

Signatur

Member of “Alliance of Security Analysis Professionals” - Alle angaben wie immer “nur mit pistole”

qui potest, obligatur

mads664

quote:nybegyndere og folk der i store træk intet ved om styresystemer, skal kunne bruge vores vejledninger, er det noget af en opgave.

det er faktisk egentlig ikke så svært - for blot fire år siden (og længere tilbage) kunne det godt være svært at installere Linux på sin computerer. Det kunne enda være endnu mere besværligt at få sin hardware til at spille. Et godt eksempel på udviklingen er gået hurtig er ARKlinux, hvor man skal klikke tre gange på sin us. Derefter installere ARKlinux sig imens man spiller Tetris :D. Næsten alt hardware er bygget ind i kernen. Et godt eksempel på det er mit eget bundkort. Under Windows skal jeg installere USB2 drivers, Netkort drivers, lydkort drivers, Bluetooth drivers og NVidia drivers. Under SimplyMEPIS den distribution jeg har valgt skal jeg blot installerer NVidia driverne, uden at genstarte!!

Jeg tror det sted hvor mange nybegyndere vil stå af, er fire ting :

- Hvliken distribution skal jeg vælge (fejlagtigt sprøger mange hvilken Linux jeg skal vælge)
- Installation af software
- Filstrukturen
- En masse nye forkortelser

Det var ihvertfald de ting jeg stod af over for, da jeg startede i sin tid.

Hvilken distribution skal jeg vælge :

Der er der masse : Fedora, Mandrake, SimplyMEPIS, SUSE, etc. der er mange…. Dette kan forvirrer folk.

Installation af software :

Fordi der er så mange derivater og typer af Linux distributionerne, så kan den binær kompatibletet være mangelfuld imllem de forskellige distributioner. Skype er et godt eksempel, se blot deres download side af Linux klienter http://www.skype.com/products/skype/linux/ , hvor der til Windows og MacOSX kun er én klient. Det har man løst ved at lave forskellige pakkesystemer, RPM, Emerge og DPKG (hvor apt-get er en frontend). De kan blandt andet løse forskellige problemer ved software installation. Men det betyder også at du ikke bare surfer ud til en side, vælger en *.exe fil og dobbeltklikker på den. Trykker next et par gange og vupti så er den installeret. Nej man åbner for at program som giver dig adgang til en database, hvor du så søger efter programmet. Finder det og installerer det. Det smarte ved dette system er så hvis der kommer opdateringer til de programmer du har installeret vha. pakkesystemerne kan du hurtigt installere disse opdateringer, uden du skal besøge 25 sider.

Der findes endvidere etprojekt som hedder autopackage som arbejder på at lave click’n'run filer, så man kører uden om pakkesystemet.

Endeligt er der selfølig selve kildekoden, som du så selv kan compile. Men det er for de lidt langhåret personer.

Filstrukturen :

Noget som folk der kommer fra et windowsmiljø falder bagover er strukturen i filsystemet. En god forklaring findes her http://cvs.linuxbog.dk/friheden/bog/kort-om-filsystemet.html

En masse nye forkortelser :

IT verden har en masse forkortelser (dem er der næsten fleste af wink ), programnavne og begreber : MP3, JPG, Ogg, PNG, RTF, XP, OS, USB, etc. Og det bliver absolut ikke bedre under Linux. Pludslig skal folk stifte bekendtskab til root, KDE, X, Gnome, GPL, Arts, DE, WM, samt hovedsagligt lærer nogle nye programmer og programnavne at kende.

Men hvis i tager Knoppix som udgangspunkt, forklarer i grove træk om filsystemet, skrivebordsmiljø, hvad root er for noget samt lidt om softwareinstallation (hvor Knoppix bruger apt-get), ikke særligt meget da folk nok hovedsagligt skal kører den statisk. Altså den skal ikke installeres på hardisken. Måske et screenshot af skrivebordet hvor man afspiller noget musik, browser lidt og med et dokument åbnet i Openoffice, så folk ikke tror at Linux er helt fra en anden verden hvor man kun lever med gustne komandoer og terminaler.

puha det var en ordentlig smøre, håber ikke jeg stjal al jeres tid :D

mvh

Mads

Administrator

Det er et rigtig godt indlæg, der forklarer nogle generelle ting om linux, og at det egentlig ikke adskiller sig voldsomt meget fra windows i opbygning af filstruktur og den daglige anvendelse, så der er egentlig ikke nogen grund til ikke at give sig i kast med det.
Det “langhårede” må så komme hen ad vejen.wink
Tak Mads, det er rart at have folk som dig og Rookie til at belyse emnet i et forståeligt sprog.

Signatur

qui potest, obligatur

mads664

Tak skal du have wink

update : beklager de stavefejl der måtte være i mit forrige indlæg, reelt brainstormede jeg bare derudaf :D, har rettet lidt i det smile

update 2 : hvis i vil have det, så kunne jeg skrive en lille smule om de vigtigste kommandoer under linux - nogle gange kan det være rart at kende dem smile

Redaktør
Antal indlæg: 25535

Hej mads664

Det er jeg sikker på Fromsej ville elske at du gjorde. Ja og sikkert også en hel masse andre *S*

Administrator

Ja, jeg elsker kommandoer, er trods alt gift på 23` år.[:D]

Signatur

qui potest, obligatur

mads664

quote:Kommentar til oprindeligt indlæg af:Fromsej TeamSpywarefri
Ja, jeg elsker kommandoer, er trods alt gift på 23` år.[:D]

hah hah

Hold øje med denne tråd så laver jeg et lille indlæg med nogle gode kommandoer wink

Redaktør
Antal indlæg: 25535

Du kan tro vi holder øje, men der sker ikke så meget wink

Redaktør

I´ll be back….......wink

Rookie

Signatur

Rookie

Rock´n roll

mads664