Mange ting kom til at se helt anderledes ud, da vi i april 2009 skiftede til ny software på Spywarefri.dk-sitet.
Der kom et menu-punkt, hvor supporterne kunne skrive de Nyheder, som supporterne fandt frem til.
Og brugerne kunne nu kommentere. Men ikke selv skrive nyhederne.
Det kan brugerne til gengæld stadig under menu-punktet “Forum” på Spywarefri.dk-sitet.
Her kan brugerne bekendtgøre “Nyheder, Fra brugerne”
kan man under “Nyheder, Fra brugerne” læse beskrivelsen af, hvad nyheds-kategorien er beregnet til:
“Her må ikke lægges spørgsmål. Kategorien er til informationer fra Brugerne.”
Som jeg har forstået kategorien “Nyheder, Fra brugerne”, så er den beregnet til at bekendtgøre nyheden, ikke til at stille spørgsmål i.
Og det har der ofte været tendens til, at man alligevel har gjort. Også jeg selv.
I den gamle forumsoftware var det nok nødvendigt at begrænse diskussioner og spørgsmål i “Nyheder, Fra brugerne”.
For en mængde brugere blev irriterede over, at selv om de gerne ville abonnere på selve nyhedsmeddelelserne, så var de IKKE spor interesserede i at få mails om alle de mange tillægs-spørgsmål, sidebemærkninger og meninger om nyhederne.
F.eks. om, hvordan man nu installerede dette og hint nye program, diskussioner om, hvad var “bedst” og hvorfor ikke.
Det kom der klager over fra de brugere, der kun var interesserede i nyhederne.
Derfor har jeg forsøgt at holde “Nyheder, Fra brugerne” nogenlunde fri for denne slags spørgsmål og diskussioner.
Men måske er det på tide at genoverveje, om det er overhovedet er nødvendigt eller ønskeligt?
Som jeg har forstået kategorien “Nyheder, Fra brugerne”, så er den beregnet til at bekendtgøre nyheden, ikke til at stille spørgsmål
Sådan synes jeg det fortsat skal være, men med mulighed for at komme med kommentarer eller tilføjelser…
Når man f. eks. skriver, at der er kommer en opdatering af et program som Java eller Adobe Flash Player med downloadlink f. eks, så bør/skal der være mulighed for at komme ind med en oplysning om, hvordan opdateringen mest hensigtsmæssig gennemføres - med henvisning til en af “mine” nyheder!
Det samme gælder yderligere oplysninger vedrørende bragte “nyheder”.
Men kun undtagelsesvis egentlige spørgsmål og debat under “Nyheder, Fra brugerne”. Det kan vel ikke undgås, at der af og til kommer kommentarer til og lidt debat vedrørende visse nyheder.
Jeg synes, at man kun må lave tråde med nyheder. Ikke lave nye tråde med spørgsmål eller diskussioner.
Men til gengæld er det irriterende at nyheds-trådene meget hurtigt bliver lukket igen. Man skal kunne stille spørgsmål til nyhederne, og diskutere om nyhederne. Så længe nyheden står øverst.
Tråde, kun oprettet for at stille spørgsmål eller diskutere, synes jeg, hører hjemme i kategorien “Andet”.
Nyheder kan ofte diskuteres, så det syntes jeg at man skal have lov til. Spørgsmål syntes jeg derimod ikke hører til der. Dem må man oprette i de passende fora.
Topic i en nyhedstråd bør efter min mening ALTID være en nyhed og ikke et spørgsmål eller et diskussionsoplæg, men det bør være muligt at spørge ind til nyheden og diskutere den. Fx efter flg. model:
Bruger2: Hvor ved du fra, at programmet er så fantastisk - har du selv testet det?
Bruger1: Ja, jeg har testet det meget grundigt, og det fandt 17 trusler, som mit Kaspersky ikke fandt.
Bruger3: Jeg er på ingen måde enig i, at det er et fantastisk program. Hos mig fandt det ganske vist også 17 trusler, men de var allesammen falske positiver - der i blandt nogle temmelig væsentlige systemfiler. Så Bruger1, genstart lige din computer og se, om den overhovedet vil starte op.
osv.
Den slags synes jeg helt sikkert, der skal være plads til.
Jeg synes også der skal være mulighed for at diskutere en nyhed ligesom førhen, synes alt for mange tråde er lukket og flyttet inde under “Fra Brugerne”
Det virker forvirrende med så mange der blir flyttet ind til “Andet”
Jeg synes også der skal være mulighed for at diskutere en nyhed ligesom førhen, synes alt for mange tråde er lukket og flyttet inde under “Fra Brugerne”
Sall, det er muligt, at du synes, at for mange tråde flyttes til “Andet” eller tråde, men det skyldes nu efter min mening, at der faktisk er for mange tråde, som fejlplaceres. Der står jo tydligt:
Fra brugerne
Her må ikke lægges spørgsmål. Kategorien er til informationer fra Brugerne.
Tråde som “Hvilke sikkerhedsprogrammer bør vælges??” hører efter min mening til “Spørgsmål vedrørende sikkerhedssoftware” og “Alpha Antivirus problem! “PROBLEM LØST”” klart til under “Almindelig rensning” (eller andet) og andre helt givet under “Andet”.
Selvfølgelig kan der være grænsetilfælde som “dermed “basta”“.
Jeg vil dog fastholde, at “Fra brugerne” bør bruges efter sin oprindelig mening med de af Pablo (og mig selv) foreslåede ‘undtagelser’.
Nu ved jeg ikke om der i denne tråd var tiltænkt plads til debat, men kun til kommentarer. Er det sidste tilfældet, undkylder jeg
Jeg er tit inde under “Nyheder, fra brugerne” for at tjekke, hvad der er kommet af opdateringer og nye programmer, og jeg synes, at det er dette forum godt til. Angående opdatering, så er dette forum et af de bedste steder at holde sig opdateret. Man får nyheder om opdateringer hurtigere her, end andre steder - og for det meste hurtigere end via programmet selv. Jeg synes også, at det er ok, at man kommenterer, hvordan man laver opdateringer, eller diskuterer et nyt program her. Det er dog altid en balancegang, hvornår det fx bliver et mere generelt spørgsmål til selve programmet, og dermed hører ind under et andet sted på dette forum. Her kræves noget disciplin af brugerne. Brugerne skal altid stillet sig selv dette spørgsmål - I hvilke forum er mit indlæg/spørgsmål mest relevant?
Sall, det er muligt, at du synes, at for mange tråde flyttes til “Andet” eller tråde, men det skyldes nu efter min mening, at der faktisk er for mange tråde, som fejlplaceres. Der står jo tydligt:
Fra brugerne
Her må ikke lægges spørgsmål. Kategorien er til informationer fra Brugerne.
Tråde som “Hvilke sikkerhedsprogrammer bør vælges??” hører efter min mening til “Spørgsmål vedrørende sikkerhedssoftware” og “Alpha Antivirus problem! “PROBLEM LØST”” klart til under “Almindelig rensning” (eller andet) og andre helt givet under “Andet”.
Selvfølgelig kan der være grænsetilfælde som “dermed “basta”“.
Jeg vil dog fastholde, at “Fra brugerne” bør bruges efter sin oprindelig mening med de af Pablo (og mig selv) foreslåede ‘undtagelser’.
Nu ved jeg ikke om der i denne tråd var tiltænkt plads til debat, men kun til kommentarer. Er det sidste tilfældet, undkylder jeg
Jamen jeg er da helt enig med dig, den slags tråde om hvilket antivirus program der er bedst og lign. skal selvfølgelig ikke ligge der men bør istedet ligge under “Spørgsmål vedrørende sikkerhedssoftware” osv. osv.
Informationer og nyheder vil drukne i diskutioner og spørgsmål. Men hvis man ikke kan få svar på sine spørgsmål, er informationer og nyheder jo heller ikke noget værd. Jeg tror man skal hold skæg for sig og snot for sig. Altså Informationer og nyheder i en tråd, og spørgsmål og diskutioner i flere andre tråde.
Jeg synes selvfølgelig trådstarteren som hidtil skal have en nyhed at berette om, men jeg synes også det vil være fint, om man helt legalt kan komme med en kommentar eller et supplerende spørgsmål i samme i tråd.
For som teamet ofte nævner i kategorien om sikkerhedssoftware, så findes der her i forum uendelig mange kombinationer af Windows versioner - installeret software - og hardware.
Så det der synes at være “de vises sten” hos trådstarteren behøver ikke nødvendigvis køre godt hos mig eller enkelte andre.
Derfor synes jeg godt en kommentar og evt. et supplerende spørgsmål kan være tilladt, uden man behøver gå til en anden kategori.
Så jeg er nok mest på Pablo’s og forevernewbies’s side.