I forbindelse med Microsofts levering af Service Pack 3 til XP er der opstået nogle misforståelser hos vore brugere af de to begreber ”Windows Update” og ”Automatisk udrulning”
Lad mig prøve på at forklare.
Som det er mange bekendt så kan man få Microsofts sikkerhedslapper (patches), filer, servicepacks mv. på flere forskellige måder, enten ved selv at hente disse tilføjelser til styresystemet via Windows Update, ved at bede Microsoft om automatisk at downloade dem til ens computer eller ved at bede Microsoft om både at download og installere dem automatisk.
Hvis man har valgt de to sidste former så modtager man et lille gult skjold ved uret når sikkerhedslappen (eller hvad det nu er) er klar til download/installering. Det gule skjold angiver automatisk udrulning. Normalt er det sådan at når du har valgt automatisk udruldning så kommer det gule skjold straks en sikkerhedslap foreligger (de månedlige sikkerhedsdownloads fra Microsoft). Når det ikke sker straks med SP3 er årsagen den at det er en meget stor sag, og selv om Microsoft har lagt den ind under Windows update så kommer det gule skjold først når Microsoft vælger at rulle SP3 ud og det har de valgt at gøre i juni, først den engelske og senere den danske.
Jamen hvad er så Windows Update for der ligger SP3 da hos mig, klar til download? siger du sikkert. Når SP3 ligger under Windows Update, så ligger den ikke på jeres maskine. Windows Update er Microsofts downloadcenter til den enkelte brugere. Altså: Windows Update som i får frem på jeres maskine er et eksternt sted. Det er ikke jeres maskine. Man kan så måske nok bebrejde Microsoft at de er hurtigt ude med SP3 på deres downloadsted, da man ikke må være i tvivl om at SP3 stadig tilrettes. Først når den forhåbentlig er helt fejlfri kommer den som automatisk udrulning, altså det gule skjold ved uret, og det er som tidligere nævnt først engang i juni.
Jeg er slet ikke ude på at skabe kontroverser, men selv om jeg er meget enig med Perhaps, må jeg også give nogen af updaterne ret.
Jeg har selv valgt indstillingen: Giv besked om nye opdateringer, men hent eller installer dem ikke automatisk.
Jeg har på begge mine computere modtaget tilbud om SP3, (det gule skjold ved uret) men har holdt mig tilbage.
Efter ca. 3 dage forsvandt det gule skjold igen. Det plejer det ikke at gøre - måske en lille fodfejl fra MS? [:X]
Jeg har selv valgt indstillingen: Giv besked om nye opdateringer, men hent eller installer dem ikke automatisk.
Helt korrekt det kan man også blot holder sig dette for øje som Microsoft skriver
Hvor ofte bør jeg besøge Microsoft Update?
Det er forskelligt. Hvis du slår Automatiske opdateringer til, får du automatisk de vigtigste opdateringer til computeren. Du skal kun besøge webstedet for at søge efter valgfrie opdateringer til din software og hardware.
Hvis du ikke bruger Automatiske opdateringer, skal du besøge webstedet så ofte som muligt og mindst en gang om ugen.
Jeg har på begge mine computere modtaget tilbud om SP3, (det gule skjold ved uret) men har holdt mig tilbage.
Automatisk udruldning har endnu ikke været muligt nogen steder
Today Microsoft announced the release of Windows XP Service Pack 3 (SP3) to Windows Update and Microsoft Download Center. We also resumed automatic distribution of Windows Vista SP1. We will begin automatically distributing Windows XP SP3 in early summer.
As mentioned last week, we uncovered a compatibility issue between Microsoft Dynamics Retail Management System (RMS) and both Windows XP SP3 and Windows Vista Service Pack 1 (SP1). To help protect customers, we put filtering in place to prevent Windows Update from offering both service packs to systems running Microsoft Dynamics RMS. We are still testing a fix and are working to make it publicly available via Microsoft Download Center this month.
Until then, we advise Microsoft Dynamics RMS customers to not install either service pack. Microsoft Dynamics RMS customers running Windows XP SP3 or Windows Vista SP1 should contact Microsoft Customer Support Services for additional information.
As mentioned in my RTM post, Microsoft will monitor this forum for the next few weeks in case you have additional feedback about the release of Windows XP SP3.
The Windows XP Support Forum has pointers to standard information about Windows XP Service Pack 3. Also, the Windows XP SP3 TechNet portal is now updated as well.
En dansk medarbejder hos Microsoft har netop oplyst mig at SP3 bliver ikke tilbudt til brugere der har automatisk download og installation før i juni. Brugere der ikke har automatisk download/installation, men kun ”Giv besked om nye opdateringer, men hent eller installer den ikke automatisk” har i visse tilfælde fået besked og egentlig fejlagtigt. Det kan være det som er sket hos dig Jens V
Uh ha. Nu sidder jeg her og bliver helt nervøs i sommervarmen.
Også jeg har indstillingen: “Giv besked om nye opdateringer, men hent eller installer den ikke automatisk”. For et par dage siden kom det gule udråbstegn frem ved uret. Det viste sig at være SP3 og en ny definitionsfil til Defender.
Dum som jeg er, stolede jeg blindt på Microsoft og installerede begge samme dag. I øvigt uden problemer.
Hvis jeg senere skulle komme ud i sådanne pga. af min naivitet, håber jeg, at I alligevel vil gøre, hvad I kan for at hjælpe mig. Jeg mener nemlig at have handlet “i god tro”.
Er der en der kan forklare hvad dette vil sige “Microsoft Dynamics RMS”
Hvordan finder man ud af om man er en sådan kunde ?
Iøvrigt har også installeret SP3 her og det gik egentlig ok, dog er der et program jeg har installeret som nu pludselig ikke virkede helt som det skulle mere, ved ikke om det kan skyldes den SP3.
Det dog småting da jeg ikke bruger programmet så tit.
Sælger du software fra Microsoft så kan det være du er kunde under det system som hedder Microsoft Dynamics RMS. Det er et af Microsofts salgssystemer til deres kunder, altså de der sælger software.
Jeg vil ikke irritere Perhaps, som har henstillet at ikke alle 30.000 brugere skriver om SP3.
Men det er dog dejligt hvis vi kan få afklaret lidt.
Jeg afventer at SP3 skal blive helt flyveklar, og har fået lidt større viden om den nu.
Jeg læste på et udenlandsk forum, at man skulle have installeret mindst SP1 for at kunne installere SP3.
Det holder ikke, hvis man læser denne information, hentet hos Microsoft.dk:
Oversigt
Windows® XP Service Pack 3 (SP3) includes all previously released updates for the operating system. This update also includes a small number of new functionalities, which do not significantly change customers’ experience with the operating system. This white paper summarizes what is new in Windows XP SP3.
Systemkrav
Understøttede operativsystemer: Windows XP; Windows XP Home Edition ; Windows XP Home Edition N; Windows XP Media Center Edition; Windows XP Professional Edition ; Windows XP Professional N; Windows XP Service Pack 1; Windows XP Service Pack 2; Windows XP Starter Edition; Windows XP Tablet PC Edition
Windows® XP
Her kan man se at SP3 indeholder alle opdateringer indtil dato, som SP2 gjorde.
Det er da positivt.[:X]
...“handlet i god tro”,-som shotshot skriver.Her er der også handlet i god tro,-og heldigt det virker på mine to maskiner.Hvad jeg så læste efterfølgende hos Spywarefri og specielt MS,-vedrørende forskellige røde advarsler,-ja,så kan jeg gyse lidt.
På den ene maskine fik jeg ovenikøbet i slutningen af installationen valget i to små boxe,hvor jeg skulle sætte prik:“Automatisk download/installation” eller “manuelt af bruger”.Valgte så det første for at være sikker på efterfølgende tilrettelser i juni,-for som Perhaps skriver: “da man ikke må være i tvivl om at SP3 stadig tilrettes”.
Jens V: Jeg mener at SP3 kan installeres på XP også selv om man ikke har SP1, men jeg holder mig faktisk også kun til de informationer jeg har fra Microsoft.
smog: Microsoft var for tidlig ude med SP1 til Vista, da der dukkede uventede problemer op. De er rettet. Nu ruller de ikke SP3 ud før i juni, fordi at der kunne stadig dukke en enkelt lille bug op. Jeg mener dog at de der allerede har downloadet SP3 og hvor den kører fint kan ta’ det helt roligt.
Det gik helt problemfrit at hente den.
Nu kan jeg se i Systemoplysninger, at jeg har den liggende der, som Microsoft Windows XP Home Edition, Version sp3 5.1.2600 build 2600.
Så skulle det da være i orden.
Man kan jo være heldig! Jeg kender flere der har problemer med SP3, og grunden kender vi jo - den har Perhaps beskrevet. Vent dog, tag det roligt - der sker ikke noget ved at vente på den automatiske udrulning senere.
Jeg kører også med SP3. Det er godt nok et stykke tid siden, men alligevel. Jeg gad ikke vente, og hentede den manuelt via Windows Update. Jeg har ingen problemer.