Install. af programmer m. flere brugere på én PC?
Antal indlæg: 74

Hej til alle.smile

Her på Spywarefri har jeg fået kanonhjælp til at få fjernet noget snavs fra min PC.
Se evt. min tråd her: http://www.spywarefri.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=4536

Mit problem er nu at der er i alt 6 brugere, med hver sit login og brugerprofil, på min PC. Jeg har, som admin på PCén, installeret nogle programmer her fra Spywarefri, men problemet er at det kun er min brugerprofil de er virksomme på (dog fungerer programmet IE Privacy Keeper og popupstopperprogrammet på de andre brugere)

“Vagthavende” her på Spywarefri.dk mener at man er nødt til at installere programmerne for hver enkelt profil, men siger dog at han ikke har erfaring med PCere med flere brugere.

Findes der en som har erfaring med ovenstående.[?]

Spørgsmålet er om det ikke er muligt at installere programmer/hhv. opdatere programmer på administratorbrugeren, og så efterfølgende enkelt og nemt at få programmerne kommer til at virke for alle brugere[?] 

Venlig hilsen
Allan

Redaktør
Antal indlæg: 4797

Hej Homemade

Jeg har lige prøvet dette af på min egen maskine:

Start en bruger uden Spybot.
Du højreklikker på skrivebordet.
Gå ind i ny.
Opret ny genvej.
Find spybot programmet i gennemse og find Spybot exe filen med spybot ikonet.
Tryk ok.
Så kommer der et nyt ikon på skrivebordet for brugeren, men programmet skal ikke installeres.

Det virkede på min søns bruger, som ikke havde Spybot liggende i forvejen….

Håber det hjælper smile

Antal indlæg: 2249

Hvis du, som administrator, ligger genvejene til programmerne i mappen:
C:/Documents and Settings/All Users/Start Menu/ (vil hedde noget tilsvarende på dansk)
- så vil genvejene fremgå i start menuen i samtlige profiler.

Hvis du hellere vil have genvejene liggende på skrivebordet for samtlige profiler… så skal de selvfølgelig ligges i:
C:/Documents and Settings/All Users/Desktop/

Du vil sandsynligvis allerede finde “IE Privacy Keeper” i “All Users” mappen.

Hej Andersenph og JT smile

Tak for Jeres bud på en løsning.

Desværre vil ingen af løsningerne funke. Godt nok lægger genvejene på skrivebordet, men det er ingen garanti for at de er virksomme for de øvrige brugere.

Ex. skal programmet Spywareguard først aktiveres med et klik på genvejikonet, for at det aktiveres og lægger sig ned i proceslinien lige ved siden af uret.

Hvorvidt programmer som Spywareblaster og IE Spyad også skal aktiveres med et klik, er mig uvist, da jeg ikke kan kontrollere om programmerne er aktive før (eller efter) jeg klikker på dem.

Nogen nye bud på en løsning [?]

Venlig hilsen
Allan

Redaktør
Antal indlæg: 25535

Hej Homemade

Har du kigget i manualen over SpywareBlaster. Med rødt har jeg markeret dette:

NB:  Du er nødt til at afvikle Spywareblaster for alle brugere.
Beskyttelsen af registreringsdatabasen ligger i den del, der hedder CURRENT_USER - altså kun nuværende bruger.

Default i XP er faktisk, at alle programmer der er installeret af administrator, automatisk kan benyttes af “all users”. Så du burde sådan set ikke have problem. En forklaring kan være, at du ikke er administrator! Det skulle vel aldrig være sådan, at du har en helt anden profil, som i virkeligheden er administratoren[?]

Det er jo selvfølgelig i sidste ende et spørgsmål om rettigheder og om pågældende brugere har rettigheder til de programmer administrator installere. Via højreklik/egenskaber på installationsmapperne kan du se hvorledes pågældende er delt. Hvis du har “enkel mappedeling” aktiveret, så skal den ikke være “privat”. Hvis “enkel mappedeling” er deaktiveret, så kan du definere helt specifikt hvem der har rettigheder til mappen.

Hej Aovergaard smile.

Jeg har ikke bidt mærke i at Spywareblaster kun var for pågældende bruger da jeg installerede den. Betyder det at det er nødvendigt at dowmloade IE Spyad, Spywareblaster og Spywareguard på hver brugernavn, og efterfølgende installere dem - og samme fremgangsmåde ved opdateringer?

IE Privacy Keeper og popupstopperprogrammet virker på alle de øvrige brugere, selv om jeg har installeret det på mit brugernavn.

Venlig hilsen
Allan

Hej JT.

Jeg er ikke så dreven en bruger så jeg nu med sikkerhed kan sige om jeg er admin. - Det tror/troede jeg ihvertfald at jeg er/var…

Hvordan finder jeg ud af om jeg er det eller ej…og kan jeg blive det hvis jeg ikke er det? - Det vil måske lette installering programmer i fremtiden.

Det du skriver i sidste afsnit er jeg ikke helt med på. Jeg er ikke velbefaren i PC verdenen, men er ved at lære[:p] ... installationsmapperne, hvad er det for mapper?

Venlig hilsen
Allan

Redaktør

Hej Homemade

Det betyder ikke at du skal downloade programmet for alle brugere. Du downloader det en gang (SpywareBlaster) og så installerer du det på alle brugere - en efter en.

IE-Spyad burde virke på alle brugere. Jeg er ikke helt sikker på SpywareGuard. Prøv at tjekke de forskellige brugere, om der ligger det lille SG ikon i tray, gør der ikke det, så installer også det prg. for hver bruger.

Programmer kan som udgangspunkt blot installeres under administrator, herefter bør øvrige brugere få adgang - med mindre administrator specifikt forhindre dette. Muligvis kræver nogle applikationer individuel installation, som fx Spywareguard. Men den hjælpe tekst Aovergaard nævner, omtaler “afvikling” - ikke installation! Men jeg ved det nu ikke. Jeg ved blot, at det generelt ikke er nødvendigt.

Lidt forklaring til mit forrige indlæg: smile
Installationsmapperne er de mapper hvori programmerne er installeret. Hoved installationsmappen er som regel: c:/programmer/
Hvor vidt du benytter “Enkel Mappedeling” eller ej - kan du se under “Kontrol Panel” -> “Mappeindstillinger”; Faneblad “Vis”.
Ang. bruger opsætning, så kan du manipulere med disse under Kontrol Panel -> Brugere

Hej Aovergaard. smile

Der ligger ikke et lille SG-ikon hos de andre brugere.

Har jeg iøvrigt fortstået dig rigtigt hvis jeg gør følgende for at installere Spywareblaster og SpywareGuard, for de øvrige 5 brugere [?]

- Logger ind på brugeren
- stifinder
- denne computer
- programmer
- finder programmet (Spywareblaster/SpywareGuard)
- Installerer prg. som jeg gjorde på mit brugernavn jvf. install.vejledn. her på spywarefri (dem du har forfattet)

Og ved nye opdateringer/versioner, skal jeg ind på hver enkelt bruger op opdatere.

Og jeg går ud fra at IE Privacy Keeper og IE-Spyad allerede virker hos alle brugere, og blot kan opdateres fra mit brugerlogin ved nye versioner/opdateringer.

Ved du iøvrigt hvordan jeg med sikkerhed kan finde ud af om jeg er administrator på min PC - eller hvordan jeg bliver det?

Venlig hilsen
Allan

Redaktør

Hej HomeMade

Ja det er fuldstændig rigtigt forstået. Både hvordan du skal installer programmerne, og at du også skal huske at opdatere dem, for hver enkelt bruger.

Jeg er ret sikker på, at du har administratorrettigheder. Du kan tjekke det ved at gå i kontrolpanelet - brugerkonti (i XP vil du allerede her kunne se dit navn og om du er administrator) - og så se hvilke rettigheder den enkelte bruger har. Du kan også her ændre rettighederne for den enkelte bruger.

Hej Aovergaard smile

Jeg har fundet frem til at jeg ér administrator på vores PC! [:D]

Jeg tror jeg har fundet en nemmere løsning, end at gå ind på hver enkelt bruger og installere programmerne….

Inde på mit eget login, har jeg kopieret SpywareGuard-ikonet/genvejen fra min startmappe og over i startmapperne for de øvrige brugere, idet jeg har erfaret at SpywareGuard altid skal åbnes for at være virksom.

Derudover ligger genvejsikonerne for IE Privacy Keeper og SpywareBlaster på de øvrige brugeres skriveborde, og så vidt jeg er blevet informeret, så er det nok til at de er virksomme for disse brugere.

Og som du selv har været inde på, så skulle IE-Spyad allerede virke for alle brugere på PCén, selv om det er mig der har installeret den på mit login (som admin).

Så er det nu at jeg bilder mig selv ind at når jeg opdaterer/henter nye versioner af de 4 forskellige programmer, så bliver de opdateret hos de øvrige brugere automatisk, da programgenvejene er hentet fra min startmenu ... - eller hvad [?]

Ihvertfald virker SpywareGuard på alle brugere nu efter denne løsning, og i forvejen ved jeg at IE Privacy Keeper også virker.

Venlig hilsen
Allan

Administrator
Antal indlæg: 55091

IE-Spyad skal installeres for alle brugere.
[HKEY_CURRENT_USER/Software/Microsoft/Windows/CurrentVersion/Internet Settings/ZoneMap/Domains/
Der ligger den, alternativt kan du eksportere /Domains/ og importere den i de andre brugere.
Bøvlet, ja men egentlig nådigt sluppet.

Signatur

Member of “Alliance of Security Analysis Professionals” - Alle angaben wie immer “nur mit pistole”

Græd du også over eventyret om smedens kat, da du var lille?
http://www.spywarefri.dk/medarbejderne/

Nierne bomaye - You’ll never walk alone
qui potest, obligatur

Hej Fromsej.smile

Jeg er ikke helt med på hvordan man gør [:(]

Det eneste jeg kan se er at IE-Spyad ligger i en mappe for sig selv på C:

Hilsen
Allan

Redaktør

Hej HomeMade

Det er faktisk ikke så slemt. Du kan hurtig installer det for de andre brugere, det er vist nemmere for dig end at eksportere det og så ligge det ind igen for alle.