>>peder
Nu kan jeg jo kun holde mig til det der er skrevet på deres site.
Jeg citerer:
“Teknisk set indebærer ændringen, at vores kunder fremover skal sende mails via ASMTP-protokollen. Forskellen fra tidligere er, at man med ASMTP kun får lov at sende mails efter godkendelse på TDC’s server. Godkendelsen sker via det brugernavn og password, der allerede anvendes på serveren til indgående post.
Det ekstra check af brugernavn og password gør det sværere at konstruere virusser og orme, der automatisk kan sprede sig via mails. Mange af disse virusser åbner en bagdør på de inficerede computere, som spammere udnytter til at sprede deres uønskede mails. Det sker uden at ejeren selv er klar over misbruget.
Udover at gøre tilværelsen sværere for virusskribenter og spammere, indebærer skiftet til ASMTP, at TDC får bedre mulighed for at spore dem, der bevidst eller ubevidst medvirker til spredning af spam”.
Citat slut.
Som du kan se vil dette tiltag IMHO først være effektivt når:
1. Alle TDC-kunder bruger den nye mailserver.
2. Alle Internetudbydere har den samme feature på plads.
Som det er nu scanner alle internetudbydere til en vis grad for virus, men for “kraftige” filtre vil føre til mistede mails for kunderne hvilket vil medføre utilfredse kunder.
Dette tiltag vil derfor primært forhindre at der udsendes spam eller virus fra sagesløse (TDC)kunder som er blevet kapret af en eller anden virus, idet disse virus typisk kommer med deres egen mailklient indbygget. Det er altså en passiv sikring, som ikke vil forhindre store spamleverandører i at blive ved med deres ugerninger.
Mvh
jj