Selvfølgelig må du installere alle de programmer du vil, men dette er blot en lille “spøg”, for at se hvordan vi hver især vil prioritere sikkerhedsprogrammer.
Skriv navnene på de programmer som du prioriterer. Du må kun vælge 4 sikkerhedsprogrammer, og det behøver ikke være nogle der er anbefalet af Spywarefri. Du kan lave en prioriterings rækkefølge, og evt stille det således op:
1. xxxx <program>
2. xxxxx <program>
3. xxx <program>
4. xxxxxx <program>
Hvis du har lyst, så skriv også gerne en lille begrundelse for dine valg.
Som minimum skal man vel have:
1) spywarebeskyttelse - bruger selv SpySweeper efter Jeres anbefaling, men det lad til, at SuperAntispyware er på vej op?
2) virusbeskyttelse - bruger selv Kaspersky og er meget tilfreds med den
3) Trojanbeskyttelse - bruger selv BOClean, men da jeg købte deen, var Ewido ikke opfundet - havde i så fald nok den
4) firewall - her har jeg så kun hardwarewalls (2 i virkeligheden + Windows egen, når den nu er der…), men hvis jeg skulle vælge én, virker beskrivelsen af Bitguard jo meget overbevisende
1. Bullguard - solid antivirus + software-firewall i samme ‘pakke’.
2. SpySweeper - stadigvæk det bedste til at finde og fjerne ad-, spy- og malware.
3. SpywareBlaster - et godt lille gratis program som bare virker.
4. IE SpyAd - igen et godt lille gratis ‘program’ som funker.
Jeg er principielt modstander af sikkerhedsprogrammer, da de alt andet lige bruger en del systemresourcer hver for sig. Men self er jeg heller ikke dum. Jeg synes at min Router har beskyttet mig mod utroligt meget. Den maskine jeg sidder ved går nu ind i sit andet år uden formatering og jeg har endnu ikke haft problemer på trods af mange test af sikkerhedsprogrammer og efterfølgende besøg på diverse suspekte hjemmesider. Så mit bedste sikkerhedsråd er at få en router med NAT og den basale firewall. Min nuværende router kostede lige omkring 300 kr. Hvor meget koster 4-5 forskellige sikkerhedsprogrammer?
Prioritering:
1. Router
2. Som sagt er jeg ikke helt dum, så jeg supplerer med et AV (Antivir)
3. SuperAntiSpyware som on demand scanner.
1/ kaspersky internet security 6: ikke så meget at sige - numero uno [8D]
2/ superantispyware: passer sig selv [:X]
3/ spywareblaster: det er der bare… [:X]
4/ nat-router med firewall: bare for at fylde fjerdepladsen ud [:D]
Den kombi er tilsyneladende perfekt for mig - hverken KIS eller SAS har aldrig fundet noget som helst… eller det vil sige, at KIS engang fandt eicar, da jeg skulle teste om den skannede de ting, der kom ned med freedownloadmanager (og det gjorde den selvfølgelig)
Emnet er interessant - især når der også er en begrundelse for valg af sikkerhedsprogrammer
På denne computer er der ”kun” en hardwarefirewall og BullGuard.
BullGuard, fordi programmet indtil videre fungerer for mig; en god scanner (”næsten allround”), en forståelig brugerflade og en superhurtig support.
Da spørgsmålet går på sikkerhedsprogrammer, vil jeg undlade at nævne en router med NAT-firewall.
Mit bud på 4 programmer ville nok være:
1. Backup program (Acronis True Image 9.0, så det er let at gendanne hele molevitten igen, hvis noget går galt)
2. Antivirus program (er svært at undvære, og der er flere gode programmer at vælge imellem)
3. Antispyware program (ville nok stadig vælge Spy Sweeper. Men SUPERAntiSpyware er også et godt bud)
4. Firewall program (især hvis NAT-firewallen mangler)
Der er mange gode forslag. For mangfoldighedens skyld vil jeg foreslå et sikkert (men måske lidt nørdet) alternativ
1. Styresystem - Linux (m. indbygget firewall) - PCLinuxOS:
Da Linux er mindre udbredt, så laves der ganske enkelt mindre snavs, der er rettet mod dette styresystem. Det er endvidere stabilt og hurtigt, ligesom det er nemmere at installere end Windows. De nyeste spil vil som oftest ikke være lavet til Linux, men til surfing, e-mail, kontoropgaver og billedbehandling vil maskinen være fin.
2. Browser - Firefox:
En glimrende browser, der sikkerhedsmæssigt er mere moderne end IE6. Som med Linux, så er FF mindre udbredt, og da meget snavs er rettet mod IE, så vil meget snavs prelle af på FF (den er dog ikke usårlig).
1) Avast antivirus - er på dansk og jeg har aldrig haft virus med det.
2)Zygate Firewall - virker som fuldt ud tilstrækkelig for mig.
3)IE-Spyad - en godt beskyttelse der kører i baggrunden.
4)Spywareblaster - samme som 3
Jeg har selvfølgelig andre programmer, men disse vil jeg ikke undvære.
1. Hardware wall [NAT router]
2. Acronis True Image 9.0 [systemgendannelse permanent OFF for at lette AV tilgang til vira]
3. NOD32
4. SuperAntiSpyware PRO [real-time]
1. Kaspersky antivirus
2. Kaspersky Antihacker
3. Ewido 4.0
4. SuperAntiSpyware (gratis version)
Har været meget glad for dette valg. Men er kommet i tvivl, da jeg lige har haft besøg af en Backdoor.Genlot.DX
1. Kaspersky internet security 6 (ikke så meget at sige om den, det blir ikke meget bedre, Antivirus, Firewall, Anti-Spy, Anti-Banner, Anti-Phising, Anti-Spam, Popup Blocker, m.m altsammen samlet i et program)
2. SuperAntiSpyware (Til at scanne med når jeg føler behov for det)
3. Spywareblaster (Til beskyttelse mod snavs når der surfes på www)
4. På plads nr. 4 står valget mellem IE-Spyad og Spybot - jeg vælger Spybot da den har en glimrende funktion der hedder imunnisering som holder meget skidt fra døren.
1. server med Linux firewall
2. F-prot antivirus (købeversion med løbende opdateringer)
3. Ewido (købeversion med løbende opdateringer)
4. Spybot (gratis version)