Jeg skriver længere nede i artiklen, at man kan nøjes med 11mbit (802.11b), det kan man naturligvis stadigvæk, men 54 mbit er kommet så langt ned i pris, at det næsten altid kan betale sig. Der er også en ny standart på vej, som skulle gøre det hele meget hurtigere nemlig helt op til 400 mbit. Den har i øjeblikket betegnelsen 802.11n, men det er ikke en “færdig” standart hvorfor det ikke kan tilrådes at man vælger at købe det endnu, da man ikke vil være sikker på at det kan køre sammen med andet udstyr.
Det er bevist at der ikke er skrevet særligt meget om sikkerhed i denne artikel.
Som følge af den udsendelse som der var i Station2 på TV, kommer der her links til de foldere som de brugte i udsendelsen
Sikkerhed i det trådløse net
http://www.rfits.dk/fileadmin/public/Filer/pjece.pdf
Beskyt dit trådløse net
http://www.rfits.dk/fileadmin/public/Filer/Folder.pdf
Firmaet som deltog i programmet, og på hvis hjemmeside der kan bestilles yderlige info
http://www.protego.dk/
Har man ikke tålmodighed til at vente på de fremsender post med info, kan disse hentes her
http://danborg.org/exp/protegos_5gode_wireless.pdf
Når man skal ud og købe trådløst netværk for første gang, så er der nogle ting man skal tænke på inden man går ned for at købe det i butikken..
Der er inden for trådløstnetværk i øjeblikket 3 standarder, 802.11A (54 mbit), 802.11B (11 mbit) og 802.11G (54 mbit). (forskellen på A kontra
b-g er hvilket frekvens bånd de køre på)
De har hhv. en hastighed på 11. mbit og 54 mbit (der er nogle plus standarder som går hurtigere, som er henholdsvis 22, 44 og 108 mbit, men så skal man være opmæksom på at man som hovedregl skal have router/accesspoint og trådløst netkort fra samme producent og det hele understøtter de plus standarder. Så det første man skal overveje, er om det kun er til Internet man skal bruge det trådløse, så er den langsommen 11 mbit faktisk god nok til de flestes formål. Men hvis man skal flytte store filer mellem de forskellige computere så skal man naturligvis begynde at overveje at købe det som er 54 mbit i hastigheden.
Der er en ny standard på ve,j som ikke er besluttet helt hvordan den skal se ud. Men den bliver meget hurtigere end nuværende hastigheder helt op til 400 mbit, og den kommer til at hedde 802.11N Men som sagt så er det ikke en endelig standard, så hvis man køber noget af dette så er det ikke sikkert det kan bruges sammen med andet udstyr.
Inden man vælger, så skal du overveje hvor langt skal det række! for det er rent faktisk den langsomme 11 mbit som kan række længst Så hvis det er et stort område den skal dække, er det faktisk ikke sikkert at du kan række med 54 mbit netværk, men godt kan hvis det var du havde købt 11 mbit.
Hvornår skal man så købe det ene i forhold til det andet. altså router i stedet for et accesspoint osv?
Jeg anbefaler at man altid køber en wirelessrouter, men kun hvis man ikke har en i forvejen, fra sin udbyder eller man bare har en. da de yder en vis sikkerhed for dit net. samt gør det noget lettere at få det trådløsenet til at virke, samt det også vil være nemmere og mere sikkert at lave lokalnet.
Så hvis du har en router i forvejen, så kan du nøjes med et accesspoint.
Hvor mange kan man så sætte på trådløst?
Normalt skriver de fleste fabrikanter, at man kan slutte op til 32 trådløse klienter på. Jeg vil dog ikke anbefale at man sætter mere end maks 10 - 15 på, man skal jo huske på at de kun har enten 11 mbit eller 54 mbit til rådighed, og denne hastighed faktisk bliver mindre når man sikre sit netværk, så hvis det skal virke optimalt,
har man normalt ikke mere end ca. 5.5 mbit og 27 mbit forbindelse, også hvis man sætter 10 klienter på, så begynder hastigheden at falde hvis alle bruger trafik samtidig.
Valg
er nogle ting man skal have sig for øje når man står nede i butikken for at ville købe det, ved sælgeren i det hele taget noget om produktet Hvis han ikke ved ved noget om det, så kan du jo ikke spørge ham tilråds om det er et godt køb. Hvis det var mig så ville jeg ikke købe det der, men det sted hvor de også kunne vejlede mig.
Du tænker bare, jamen jeg skal bare have det så billigt som muligt! jamen det kan du da godt ingen problemer i det, men jeg har erfaret at pris og kvalitet faktisk følger hinanden rimeligt når det gælder trådløstnetværk.
Lidt om sikkerhed og begreber man skal overveje inden køb
Mac-filtrering
alle netkort har en unik adresse, det er denne adresse man kan sætte ind i accesspoints/wireless routere, så det kun er de kort som kan komme på nettet.
Wepkryptering
Dette kan sættes på flere måder, den som er bedst det er at lave den selv, men det skal jo ikke bare være et simpelt et som er lige til at gætte, så lidt kryptisk sætning er en ganske god idé. Hvis du køre blandet netværk med både win98, 2000 sammen med XP skal du vælge 128 bit wepkryptering
SSID er navnet på det trådløsenet. Dette kan man i mange systemer vælge at slå fra, så det på den måde ikke bliver sendt ud til alle, og bevirke at alle kan se her er et trådløstnet Men igen, det kan betale sig at skifte det originale ud med et andet, da det ellers vil være lige til at gætte.
WPA Der er 2 typer af WPA normalt skal man bruge WPA-psk. Der kan man selv sætte en adgangskode. Bemærk dog at alle computere som skal på det trådløse netværk skal være XP og netkortene skal understøtte WPA kryptering.
Her er nogle eksempler på hvornår man skal have noget specielt udstyr ellerhave det sat op på forskelligemåder.
Eks. 1
Jeg har trådløst net i min kælder hvordan kan jeg gøre således at jeg også
kan få dækning i stuen og på 1 sal?
Der er der forskellige muligheder.
1: Køb et accesspoint, trækker et kabel som går op på de etager som du skal have forbindelse på.
2: Køb en repeater, som du sætter op så den kan nå det trådløsenet i kælderen, og på den måde udvider dit område som bliver dækket af trådløst.
3: Køb 2 accesspoints og forbinder dem med krydsede kabler, og sætter dem op så det kan nå det trådløse net i kælderen. bemærk dog lige at det ene accesspoint skal understøtte bridging
Eks. 2
Jeg har flere computere fordelt over flere bygninger som alle er på kabelnetværk, hvordan får jeg forbundet dem trådløst?
1: Du kan købe en Ethernetbrige som du kan sætte ind på dit kabelnetværk, også på den måde kan slutte det til noget trådløst, det kræver dog også en wirelessrouter/accesspoint til at forbinde til i den anden bygning.
2: Vælger du et accesspoint at sætte det op i den ene bygning, forbundet til dit kabelnetværk, det skal understøtte bridging, og igen skal du have wirelessrouter/accesspoint i den anden bygning også.
Bemærk
Hr er der kun trådløs dækning i den bygning som har forbindelsen, det du har sat op i den anden bygning vil ikke kunne bruges til at koble f.eks. en bærbar på. så der skal du så kigge på eks. 1 f.eks. købe et accesspoint mere eller lign.
Forklaringer
Der er blevet efterlyst nogle definationer på hvad nogle forskellige ting er, dette vil jeg så forsøge på!
Wirelessrouter: Er en router med et indbygget Accesspoint som giver normalt direkte adgang til internettet.
Accesspoint: Er et adgangspunkt for at komme på nettet! al trafik bliver sendt videre normalt til en router, man kan have flere accesspoints placeret rundt i en bygning også en router/server til at styre dem.
Bridge: Det kan være et Accesspoint, som har den funktion indbygget, den gør/kan det at den forbindes direkte til et kablet netværk (eller computer)
også kan den lave forbindelse til et trådløst netværk som så giver forbindelse videre til nettet ellr hvordan man har valgt at sætte det op.
Repeater: En trådløs enhed (kan igen være et Accesspoint hvis det er understøttet) men en enhed som står helt for sig selv, som kun er tilsluttet strøm, som bare forstærker signalet fra f.eks. AP, Brige, Wirelessrouter, for at kunne række helt derhend hvor man gerne vil have forbindelsen (i praksis videre sender den signalet)