Artikel om din fremtidige Internetsikkerhed
Redaktør
Antal indlæg: 3529

Hej alle I gæve brugere. smile

Forord:
Denne artikel henvender sig hovedsageligt til de brugere, der benytter de gratis programmer fra *Pakken, som vi så ofte henviser til. Mange andre kan naturligvis også ha’ noget ud af at læse den og jeg håber I vil kigge den igennem. Artiklen er baseret på egne erfaringer ved min egen pc og ikke mindst på de oplevelser og indtryk, jeg har fået her fra forum. Den er en samling gode råd omkring sikkerheden på din computer, når du installerer programmer, downloader filer, eller surfer på nettet.

Team Spywarefri ser det næsten hver eneste dag; en bruger som tidligere er blevet hjulpet gennem en rensning, vender efter kort tid atter tilbage, med en ny inficeret HijackThis log og udbeder sig vores hjælp. Den får vedkommede naturligvis, men det havde været bedre for alle parter, hvis ikke det skete.
I er altid velkomne. [:D]

Hvorfor sker det?
Tja - det er svært at sige og der kan være flere grunde. Men jeg vil tro, at det på trods af diverse gode råd om sikker færden på Internettet i langt de fleste tilfælde skyldes, at rådene og vejledningerne ikke bliver fulgt HELT til dørs. Vi kan ikke se alting i en HijackThis log og dermed heller ikke, om anbefalingerne er blevet fulgt og heller ikke om Jeres programmer hele tiden har været fuldt opdaterede og i de sidste nye versioner.

Når I får et råd, om f.eks. at installere programmerne fra *Pakken og der specifikt foreslås Jer et antal programmer som minimum - så ER det et MINIMUM for en fremtidig, sikker færden på nettet og så nytter det IKKE, at nøjes med et par af programmerne.
I er nød til, at installere de programmer der anbefales som minimum, da det ellers ret hurtigt vil resultere i, at I løber ind i nye problemer.

Husk løbende opdateringer:
Det er af største vigtighed, at alle sikkerhedsprogrammer og ikke mindst Windows opdateres ofte - søg gerne efter opdateringer ugentligt - eller bedre endnu - sørg for, at automatiske opdateringer er slået til i Windows. Det er også vigtigt at søge efter opdateringer til andre programmer, da der løbende opdages nye sikkerhedsbrister i flere af dem. Her tænkes der f.eks. på programmer som Office-pakken og Windows Media Player, for bare at nævne et par stykker. Det tager kun to-fem minuter, at løbe dem alle sammen igennem. Du har sikkert også andre programmer som både kan og bør opdateres – gør det hvis muligheden er der.

Vi kender det godt alle sammen. Når det bare kører derudaf, så er vi som mennesker tilbøjelige til at glemme de ting. Det er lidt ligesom med biler - så længe de kører godt er alt fryd og gammen, men den dag hvor der pludselig kommer ubehagelige lyde fra motorrummet, fordi man lige havde glemt at kontrollere motorolien, inden man begav sig af sted på en lille ubetydelig køretur, ja så er skaden desværre allerede sket og en dyr værkstedsregning venter forude.

Almindelig vedligeholdelse:
En computer skal vedligeholdes, lige som en bil også skal det. På bilen skal der kontrolleres oliestand, kølevandsstand, bremsevæske osv. Den skal også vaskes og støvsuges regelmæssigt for at være behagelig at køre i. En personbil kører ikke ret godt og ikke ret længe, uden luft i dækkene og der må IKKE køres mod ensrettet færdsel og heller ikke hvor der er al indkørsel forbudt – tænk bare på, hvad konsekvenserne kunne blive.

På computeren skal der kontrolleres for opdateringer jævnligt, og der skal holdes orden i tingene. Ryd op regelmæssigt, afinstaller programmer du ikke bruger og sørg også for en gang i mellem, at defragmentere dine harddiske. Undlad at installere freeware programmer du ikke kender til, bare for at prøve dem af osv. Men det aller vigtigste er, at du IKKE kører ind, hvor der er al indkørsel forbudt. Og hvad mener jeg så med det? Jo - hvis ikke computeren er beskyttet mod en skrækkelig masse ting fra visse websteder, så går det galt.

Mit indtryk er, at blandt andet programmet IE-Spyad (nu ZonedOut) ikke bruges flittigt nok, eller ikke med jævne mellemrum udskiftes med nyeste version. Programmet lægger som de fleste nok er klar over, en mængde websteder i det der hedder Restricted zone eller Klassificerede websteder, hvis man benytter sig af Internet Explorer som browser. Skulle uheldet være ude og man bevist eller ubevist havner på en af de klassificerede sider, er man stort set uden for fare, hvorimod man øjeblikkeligt får en mængde snavs ned på maskinen, hvis man ikke er beskyttet mod webstedet.

Du finder en forløbig vejledning til IE-Spyad (ZonedOut) - HER

Din adfærd:
Grundlæggende sidder den største trussel for din computers velbefindende, lige foran din skærm - det er nemlig dig selv. Benytter du dig af software som ikke kan opdateres, enten fordi den er hacket, cracket, eller andet, er der ikke så meget at gøre og du har dermed næsten selv bedt om problemer. Skyldes den manglende opdaterings evne derimod, at programmet er en udgået version, gælder det jo bare om, at få hentet, installeret og opdateret den nyeste af slagsen.

Stol ikke på din bedste ven, medmindre du ved, at han sætter sin computersikkerhed i højsædet. Han kan uden at vide det og uden at ville det, sende dig en vedhæftet fil, som kan være skæbnesvanger, både for din computer, men så sandelig også for dine venner i dit adressekartotek. Han kan også i god tro sende dig et link til en “sjov” side på nettet, som ved et besøg, (som tidligere nævnt) kan ødelægge din glæde ved din pc.
Bemærk i den forbindelse, at du også selv er en eller andens bedste ven.

Som jeg også nævnte tidligere, bør du undgå at installere alle de gratis programmer du finder på nettet, medmindre du er HELT sikker på, at de ikke indeholder nogen former for ad-ware, eller andet “snavs”. Læs ALTID licensbetingelserne inden du installerer, og accepter dem ikke, hvis du ikke har forstået dem. Typisk er programmer som du bliver tilbudt via reklamer (popups eller i mails) IKKE af det gode. Hold dig til programmer som er gennemprøvede og som du ved andre bruger - uden problemer til følge. En særlig gruppe af programmer jeg HELT klart vil fraråde brugen af, er fildelingsprogrammerne. Ikke nok med, at mange af dem vil lægge spyware på din computer under installationen, men de er uden tvivl en af de største kilder, til spredning af virus.

En anden vigtig ting:
Undlad at åbne eller køre, filer og programmer direkte fra Internettet. Undlad ligeledes, at åbne eller køre, filer og programmer der er vedhæftet dine mails, direkte fra mail-programmet.
Afhængigt af hvilket antivirus-program du benytter, samt hvordan det er indstillet er det min fulde overbevisning, at det er langt sikrere først at gemme den aktuelle fil på f.eks. skrivebordet, og der scanne den manuelt, hvis man har den mulighed. Ellers blot markere den, hvorved et godt og velfungerende antivirus-program burde fange den, hvis den skulle være inficeret. I mange tilfælde vil de bedste antivirus-programmer allerede ha’ fanget skidtet, inden det kan nås at gemme den, og så er alt jo i skønneste orden.

Stop op og tænk:
Tænk dig grundigt om, inden du tilmelder dig den ene eller den anden form, for gratis service på Internettet - er den service nu også strengt nødvendig for dig? Skriv ALDRIG din e-mail adresse, så den kan læses offentligt - f.eks. i et spørgsmål her på Spywarefri. “Robotterne” finder den og du bliver med tiden, overdynget med spam-mails eller værre endnu; din e-mail adresse misbruges. Oplys ligeledes ALDRIG nogen former for adgangskoder eller pin-koder offentligt. Du bør heller ikke oplyse telefonnumre af nogen art, medmindre det er i forbindelse med oprettelse af en køberprofil, på et kendt handelssted på Internettet. I det tilfælde vil det stort set altid foregå via en “sikker” side, som er usynlig for andre end dig. (ses ved at den lille hængelås fremkommer nederst i browseren)

Sådan kunne jeg blive ved længe, men det vil blive for trættende at læse igennem. Så derfor vil jeg runde af med at sige - tænk dig grundigt om, inden du agerer og surfer løs på Internettet og sørg ALTID for, at holde dine sikkerheds programmer opdaterede.

Denne artikel skal ikke tages for mere end den er, nemlig nogle gode råd. Mange computere er uden tvivl rigtig godt beskyttet, men hvis artiklen kan foranledige, at flere beskytter deres computere ordentligt, så er mit mål nået.

* Pakken

Se også Fromsejs side her - Avoid

Pas godt på Jer selv og hinanden derude. smile