Spywarefri anbefaler ikke længere Ad-aware
Redaktør
Antal indlæg: 21397

Hvor er det ærgerligt. Vi må desværre sige farvel til Ad-aware. Et program som har fulgt os igennem flere år og som har gjort det så godt.

Læs artiklen her:

http://www.spywarefri.dk/artikler2.htm#adaware1

og kommenter gerne vores beslutning i denne tråd.

Signatur

“Kræften er mit livs sværeste kamp. Jeg vil håbe, for håbet dør aldrig. Jeg vil kæmpe, for selv en svag kamp er bedre end ingen kamp.”

ibasa
Antal indlæg: 132

Hej med jer.smile

Hvad i alverden skal jeg amatør[:I] så stille op ? Har en I eksperter en god idé[:L][?]

Ibasa[8)]

Redaktør
Antal indlæg: 25535

Hej ibasa

Vi kan jo kun håbe at de falder til patten igen, når de nu ser, at alle sletter dem fra listen over gode anerkendte programmer.

Det er sørgerligt det der. Du må i mellemtiden “nøjes” med Spybot, som for øvrigt gør det rigtig godt.

Redaktør
Antal indlæg: 21397

Hej ibasa

Når et firma som Lavasoft af en eller anden grund begynder at pille adware og spyware fra i deres database som vitterlig er snavs så kan vi ikke længere have tillid til det software. Vi kan ikke sige “Nå, ja det er jo kun adware fra det ene firma WhenU” Det er et princip for os det her.

Du kan selvfølgelig bruge Ad-aware fremover om du ønsker det, men så længe det ikke har WhenU i databasen vil det ikke blive anbefalet herfra. Der er mange spywarescannere vi ikke anbefaler, men de bruges alligevel af mange brugere. Det er blot sådanne at de værktøjer vi anbefaler ikke må indeholde den slags åbenbare mangler.

Jeg vil anbefale Spybot. Det er et lille godt og gratis program.

Signatur

“Kræften er mit livs sværeste kamp. Jeg vil håbe, for håbet dør aldrig. Jeg vil kæmpe, for selv en svag kamp er bedre end ingen kamp.”

ibasa

Tak for svaret og lad os håbe det bedste.wink
Kan det i øvrigt ikke godt lade sig gøre at køre videre med programmet som det er[?]. I hvert fald indtil videre. Eller skal det helt afinstalleres[?]
Ibasa[8)]

ibasa

Hejsa. Vore indlæg er vist suset lige forbi hinanden[:o)]
Ibasa[8)]

jayjay
Antal indlæg: 615

Jeg synes ikke I kan gøre andet når man tager jeres (og min) holdning til spyware i betragtning. Det virker dog ikke som om Lavasoft er gået over til den mørke side, men snarere at de er blevet taget på sengen af deres egne regler for hvad der betragtes som spy, jvf. denne udtalelse:

quote:Hi all,

First and foremost, Lavasoft does not have collaborations with any company that has or will have content detected by Ad-Aware. WhenU was indeed removed from our database by research in the last definition file. This was due to WhenU not scoring more than 2 TAC points at the time. In case it turns out that the removal was incorrect, WhenU will naturally be reintroduced to the database.

Thanks Chris Fry
http://www.lavasoft.de

Det er dog klart at dette vil give dem nogle ridser i lakken specielt efter Alurias pludselige begejstring for WhenU.
Det skal blive spændende at se en dybere forklaring.
I samme åndedrag kunne jeg da godt tænke mig et vide hvordan Norman stiller sig i dette spørgsmål, da de jo samarbejder med Lavasoft.

Angell
Antal indlæg: 676

Det er altid meget trist når man føler sig “svigtet” af nogen man har stolet på. [:(]
Nu er jeg typen som altid er mistænksom, bruger både livrem og seler for at beskytte mig. Altså flere programmer som overlapper hinanden.
Jeg har i denne forbindelse været inde i “Restricted sites” og kan konstatere, at der ligger 10 adresser ang. WhenU som højst tænkeligt er fra IE-Spyad.
Da S&D kan finde WhenU ved scanninger, er det ikke den helt store katastrofe at AdAware er blevet mindre troværdig. Bare trist.[B)]

Antal indlæg: 4037

Jeg mener ikke at det er spørgsmålet om Ad-Aware finder WhenU, eller ej. Ligesom Perhaps, mener jeg at det er principielt. Hvis Lavasoft er kommet i lommen på spywareproducenterne, som alt tyder på at de er, så kan man jo ikke stole på dem mere. Har de gjort det før, og vil de gøre det igen ?

Antal indlæg: 176

Sikke da en skam. [V]

Jeg kan ikke helt gennemskue om de rent faktisk er begyndt at samarbejde med WhenU, for den svada Chris Fry kommer med flere gange er jo lidt tvetydig. At de ikke vil samarbejde med firmaer som befinder sig på deres ‘detection’ liste siger jo ikke så meget, når de jo netop har fjernet synderen derfra (eller også siger det ret meget, og betyder at de samarbejder, og oven i øbet ikke entydigt vil stå ved det).

Men jeg fandt dog også et citat fra en af deres administratorer, Mike Wood, som faktisk siger, at de ikke vil samarbejde med nogen, som er eller har været på deres detection liste, så hvis det er sandt, er der måske andre motivationer bag.

quote:Citat fra Mike Wood - taget fra denne forumtråd - http://www.lavasoftsupport.com/index.php?showtopic=59013
First I will reemphasize the fact that we do not and will not have any collaboration with any companies that are or may be in our data base nor with those currently under research. In addition we do not and will not have collaborations with those who we have been removed from detection for obvious ethical, company, and yes, even personal commitment considerations.

Som bruger af deres freeware version råber jeg nu ikke højest, da det jo for mig bare har været et luksusgode, men jeg kan sagtens forstå de brugere, med Pro-versionen, som gør. Samtidig kan jeg sagtens sætte mig ind den principielle problematik, som gør at I på spywarefri.dk ikke længere vil anbefale dem.

For mit eget vedkommende må jeg gribe til lommerne og erhverve mig Spy Sweeper, og så håbe at Webroot ikke får samme nykker med at fjerne snavs fra deres database, som anti-spyware samfundet ellers er enige om skal forblive banlyst. Der er jo selvfølgelig også håbet om at Lavasoft ændrer beslutningen (som i kan se er jeg et håbefuldt menneske smile)

Det var bare mine 25 øre.

Antal indlæg: 4037

Det er svært at gennemskue hvad der ligger bag. WhenU ønsker ikke at deres produkter bliver kaldt for spyware, og har før reageret meget agressivt overfor personer, som har påstået at de er det. Det der også er påfaldende i denne sag er at, Pestpatrol samtidig har fjernet WhenU fra deres scanner, og Aluria som har et officielt samarbejde med WhenU, har lagt WhenU i databasen igen. Man får en fornemmelse af at, disse hændelser ikke er tilfældige sammentræf.

knitter
Antal indlæg: 1091

Så vidt jeg kan se, så har de også slettet MyWay fra deres liste. Jeg kan ikke umiddelbart finde det i Lavasofts eget forum, men Christo citerer et indlæg her: http://www.dslreports.com/forum/remark,12665642~mode=flat~days=9999~start=180 side 10.
Jeg har lige brugt det meste af natten til at læse hele tråden igennem, og det ser ret sort ud for Lavasofts renomé, hvis de ikke snart kommer op på mærkerne og kommer med en forklaring på det, brugerne spører om. [|)]

knitter
Antal indlæg: 1091

Og et udpluk af citatet er her:
Yes, we have removed WhenU (currently) and Myway (Previously) because they failed to meet our inclusion procedure threshold of 3 points or higher. For a complete description of the TAC please see the following link:

»www.lavasoftnews.com/ms/tac_main.shtml

hans
Antal indlæg: 1952

Super trist at lavasoft har jokket i spinaten [V]

Angell
Antal indlæg: 676

Jeg har ikke haft tid tid til at sætte mig ind i hele problematikken.
Men har AdAware fjernet WhenU og My… BÅDE fra den gratis udgave og købe-udgaven,så må det være ris til egen rø..
Mon de har råd til det, med mindre de er blevet godt betalt andet steds fra. [:0]

Administrator
Antal indlæg: 55090

Det er sørgeligt, og efterlader indtrykket af utroværdighed hos mig, og som deraf er en logisk konsekvens at vinke pænt farvel til Lavasoft.

Signatur

Member of “Alliance of Security Analysis Professionals” - Alle angaben wie immer “nur mit pistole”

Græd du også over eventyret om smedens kat, da du var lille?
http://www.spywarefri.dk/medarbejderne/

Nierne bomaye - You’ll never walk alone
qui potest, obligatur